Audits voor ROC vergunninghouders gestart: vragenlijsten verstuurd door toezichthouder ILT

Sinnds het voorjaar van 2021 zijn drie inspecteurs van ILT gestart met het auditen van drone opleidingsinstituten én van drone-operators. In september kregen ROC operators een vragenlijst toegestuurd door de toezichthouders. Dit document wordt door ILT gebruikt om informatie te verzamelen over je organisatie en om te bepalen op welke wijze toezicht plaats kan vinden.

Hoe moet je op audits voorbereiden? Wat kun je ongeveer verwachten? Wat is de bedoeling van de inspecties?

Bedoeling van de audits

In de luchtvaartwereld zijn audits heel normaal. Ze zijn niet bedoeld om iemand ‘af te straffen’ of te beboeten of om een vergunning in te trekken, maar om de luchtvaart nog altijd veiliger te maken en telkens te blijven verbeteren. De audits zijn nu vooral nog verkennend en om van te leren. De ILT inspecteurs zijn nieuwsgierig naar de praktijk en hoe je deze praktijk terugziet in de procedures en het operationeel handboek. De belofte van ILT is dat elke drone-operator elke twee jaar een audit mag verwachten. Met een LUC (Light UAS Operator Certificate) ligt de frequentie hoger én zal de operator zelf ook audits moeten uitvoeren.

Wat kun je verwachten?

Je mag verwachten dat de inspecteurs willen spreken met zowel de Accountable Manager als met de Safety Officer. Het draait hierbij om de verbeterpunten die in het proces zijn doorgevoerd. Een voorbeeld: stel dat je een (bijna) ongeluk hebt gehad. Dan is het belangrijk deze te evalueren met de Safety Officer en de verbeterpunten vast te leggen én door te voeren. Misschien is een wijziging in de procedures nodig, bijvoorbeeld om eerst op 10 meter hoogte te hoveren en tests uit te voeren, alvorens je de automaat aanzet. Deze wijziging én vastlegging zijn interessant tijdens de audit en dat geeft vertrouwen.

Hoe moet je je voorbereiden?

In jullie Operationeel Handboek staat een procedure voor de Safety Officer beschreven waarin een periodieke (vaak tweejaarlijkse) evaluatie wordt gedaan met de Accountable Manager. De verbeterpunten uit dat overleg uitvoeren en vastleggen is een belangrijke eerste stap. Zorg er verder voor dat het laatste handboek altijd bij ILT ligt want dat is de basis voor de audit. Check ook nog eens of alle papieren up to date zijn. Natuurlijk zullen de toezichthouders rekening houden met de complexiteit én de volwassenheid van de organisatie.

Doorpraten over de audits? Neem contact met ons op. 

Wij geven regelmatig trainingen over de EU regelgeving, ConOps, PDRA’s en SORA en bij voldoende vraag ook over audits. Kijk in de agenda. Ook helpen wij ROC operators bij omzetting en bieden wij het up to date houden van handboeken aan.

 

Opfriscursus EU regelgeving in Hilversum

Opfriscursus EU regelgeving in Hilversum

DE WORKSHOP Na deze korte workshop mét certficaat staat de regelgeving weer scherp op je netvlies. Deze workshop is zowel bedoeld voor operators die nog niet allemaal zijn omgezet naar de EU, maar ook voor hen die graag een update krijgen en vragen willen stellen. Het...

Nieuwjaarsevent workshop voor OA vergunninghouders 20 januari 2023

Nieuwjaarsevent workshop voor OA vergunninghouders 20 januari 2023

Hoe declareer je nieuwe drones? Wat is er weer anders in 2023? Regelmatig veranderen procedures bij de ILT en bij EASA. Op 20 januari in 2023 verzorgen wij een live workshop - nieuwjaarsevent voor Specific professionals en OA houders - waarbij we ingaan op de vele...

Cross-border operations voor OA houders

Cross-border operations voor OA houders

Wil je over de grens vliegen? Hoe werkt de cross-border procedure Ondanks dat het de bedoeling was om te harmoniseren en gemakkelijker over de grenzen te werken in Europa, blijkt dat nog altijd lastig. In Duitsland heb je te maken met de deelstaten. In andere landen...

Online introductiecursus Specific 17 april 2023

Online introductiecursus Specific 17 april 2023

Overweeg je te vliegen in de Specific Category? Het is ingewikkeld als je nu wilt gaan vliegen in de Specific category: er is duizelingwekkend veel informatie, maar hoe bepaal ik nu wat voor mijn 'Concept of Operations' het handigste is: een SORA of een PDRA? Of kan...

Online workshop introductie Specific Category op 16 december 2022

Online workshop introductie Specific Category op 16 december 2022

Overweeg je te vliegen in de Specific Category? Het is ingewikkeld als je nu wilt gaan vliegen in de Specific category: er is duizelingwekkend veel informatie, maar hoe bepaal ik nu wat voor mijn 'Concept of Operations' het handigste is: een SORA of een PDRA? Of kan...

Opfriscursus EU droneregelgeving Specific category

Opfriscursus EU droneregelgeving Specific category

DE WORKSHOP Heb je behoefte om je kennis op te frissen? Heb je al een audit gehad of krijg je deze nog en heb je vragen? Of wil je andere OA drone operators ontmoeten en ervaringen delen? Dan doe je vast mee met deze opfris/veegcursus EU regelgeving. Je krijgt van ons...