SORA 2.5 komt er aan. Wat zijn de belangrijkste veranderingen? Dit is deel 2.

SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25

In dit korte artikel delen wij de belangrijkste veranderingen met de komst van SORA versie 2.5:

  • Deel 1: wat er niet gaat veranderen
  • Deel 2: de twee belangrijkste SORA veranderingen

LET OP: deze SORA versie is nog niet definitief en zal na consultatie met de lidstaten pas na de zomer van 2023 geeffectueerd worden.

Deel 2: de twee belangrijkste SORA veranderingen

Veranderingen

De belangrijkste veranderingen zijn:

  • Het grondrisico
  • Stap 9 (enhanced containment)

 

Grondrisico: grote veranderingen

De tabel voor de bepaling van het Intrinsieke Grond Risico gaat op de schop. Nu wordt het grondrisico kwalitatief vastgesteld (populated), de bedoeling is dat het straks kwantitatief (cijfermatig) wordt onderbouwd.

Straks is het 1 op 1 gekoppeld aan een berekening van het zogenaamde TLOS (Target Level of Safety): het aantal te verwachten dodelijke ongelukken op de grond bij derden per aantal vluchturen. Met Annex f kunnen wiskundigen aan de slag om te begrijpen waarom de grondrisicoklasse zo is bedacht. Mocht je geen wiskundige zijn, dan is dit de nieuwe tabel voor het grondrisico:

Intrinsic Ground Class Value

Max UAS Characteristic Dimension

1m

3m

8m

20 m

40 m

Max cruise speed*  

25 m/s

35 m/s

75 m/s

150 m/s

200 m/s

Max population density [ppl/km2 ]

Controlled Ground Area

1

2

3

4

5

< 25 (sparsely)

3

4

5

6

7

< 250 (rural)

4

5

6

7

8

< 2500 (suburban urban)

5

6

7

8

9

< 25,000 (dense)

6

7

8

9

10

< 250,000 (dense urban)

7

8

9

10

11

> 250,000 (assembly of people)

7

Not part of SORA

* For the iGRC table, cruise speed is defined as the maximum speed the aircraft is capable of for normal operations.

Wat opvalt aan de tabel is dat het de impact in J niet terugkeert en daarmee ook niet het gewicht van de drone van invloed is. Zo lijkt dat nu. Het gaat dus nu om de spanwijdte (en oppervlak van de drone) en de snelheid.

Onze gemiddelde dichtheid in Nederland was in 2020 al 416 inwoners/km2. Daarmee staan we in de top 5 na San Marino en Malta. De meeste drone-operators in Nederland zullen in een iGRC van 5, 6 of zelfs 7 terecht komen als je boven bebouwing wilt vliegen. Die uitkomst ligt hoger dan 3 of 4 nu onder de bestaande SORA methode.

Maar… VLOS operators mogen een -1 reductie voorstellen als daarmee een grondrisico intrinsiek al mee wordt gemitigeerd. (dan is VLOS een mitigatie).

Andere mitigaties voor het grondrisico

Ook deze tabel is aan verandering onderhevig. Niet alleen de getallen, maar opvallend is dat M3 (ERP) is verplaatst naar de OSO’s (doelstellingen).

iGRC Reduction Methods

None

Low

Medium

High

M1(A)- Strategic mitigations for ground risk

0

-1

-2

-3

M1(B)- VLOS

0

-1

N/A

N/A

M2 – Effects of ground impact are reduced

0

0

-1

– 2 or -3

VLOS is dus ook een mitigerende maatregel waarbij het dan vooral gaat om het vermijden van het vliegen boven mensen. M1(A) en M2 lijken nog wel op de vorige versie van SORA, maar worden nauwkeuriger gespecificeerd.

Belangrijkste andere wijziging: step #9 Enhanced Containment

Stap 8 en Stap 9 worden omgedraaid in SORA 2.5. Soms kwam je er in stap 9 pas achter dat de drone niet geschikt was voor de gewenste operatie.  Er worden nu aanvullende richtlijnen meegegeven om deze stap goed te doorlopen.

Conclusie

Op het eerste gezicht gaat er veel, heel veel veranderen. Begonnen we met elkaar net te wennen aan de bestaande SORA methodiek, vanaf komende zomer – als de consultatie goed verloopt – zullen we weer flink aan de studie moeten en veel moeten aanpassen.

Voor bestaande operators in Nederland betekent dit vooral iets als je een nieuw privilege wilt gaan toevoegen aan de lopende vergunning. Voor nieuwe operators kan dat betekenen dat er minder mogelijk is dan bestaande operators nu mogen, of dat je zwaardere maatregelen moet treffen zoals het vliegen met een parachute en/of meer boven ‘sheltered’ bebouwing.

Wil je meer weten? Wij zullen deze veranderingen natuurlijk meenemen in de SORA trainingen die we in maart/april 2023 zullen geven. Waarschijnlijk wordt dit een meer intensieve training dan de tweedaagse die nu gepland staat. Kijk op onze website voor meer informatie.

Heb jij nog tips om dit artikel te verbeteren? Stuur het naar mark@droneconsultancy.nl. Bedankt!


Wil je advies op gebied van State Operations of een exploitatievergunning, STS, PDRA of LUC? Download het informatiepakket op onze website, bezoek een workshop of neem contact op.

SORA 2.5 Specific Cat wat gaat er veranderen deel 1

SORA 2.5 Specific Cat wat gaat er veranderen deel 1

Deel 1: wat er (nog) niet gaat veranderen SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25 In dit korte artikel deel ik de belangrijkste...

3 tips ter voorbereiding van ILT audits van drone-operaties

3 tips ter voorbereiding van ILT audits van drone-operaties

Hoe gaat een audit in zijn werk? 3 tips om goed voorbereid te zijn.Een aantal van onze klanten heeft inmiddels een audit van de ILT gehad. Veel andere klanten vragen: wat komt daarbij kijken? Hoe gaat dat? Het begint met een brief per email die je ca. 1 maand van...

Dronevliegen in de Specific categorie

Dronevliegen in de Specific categorie

Professioneel dronevliegen in de Specific categorie, zo gaat dat:Over standaard scenario’s, PDRA’s en SORA methodiek voor Specific categorie drone-operatorsAls je als operator niet voldoende kunt doen in de Open categorie (zwaardere drone, binnen zones etc.), dan kom...

State Operations Opt-in per 1 juni 2022

State Operations Opt-in per 1 juni 2022

‘Overheidsgerelateerde’ vliegorganisaties zoals Omgevingdienst, Waterschap, Rijkswaterstaat, ILT, NVWA, Provincie en Gemeente zijn een ‘State Operator’. Wat kunnen zij doen om legaal met een drone te vliegen?

Project-bomen voor Droneconsultancy

Project-bomen voor Droneconsultancy

In Coronatijd hebben we toch ook allemaal weer ontdekt hoe belangrijk de natuur is. Niet alleen die van ver-weg, maar juist ook de natuur om de hoek is zo belangrijk. Bij Droneconsultancy hebben we besloten om niet alleen te genieten van het bos, maar er ook aan bij te gaan dragen, want het is hoog tijd dat we werkelijk iets terugdoen voor de aarde.

EU droneregelgeving in de Specific categorie

EU droneregelgeving in de Specific categorie

Mogelijkheden in de Specific categorie (update maart 2022)De nieuwe EU regelgeving voor onbemande luchtvaart zijn risicogebaseerd. De regels worden op EU niveau vastgesteld, terwijl de uitvoering op nationaal niveau wordt georganiseerd. Er is geen onderscheid...