Interview met Joris Binnema van Drone Visual

In dit interview gaan we in gesprek met Joris Binnema, een enthousiaste, jonge ondernemer uit Groningen die een dronevergunning heeft aangevraagd met behulp van Droneconsultancy. Wat voor bedrijf heeft hij en wat voor invloed heeft een dronevergunning gehad op zijn bedrijf? Je leest het in dit interview.

Droneconsultancy: Wat doe je precies?

Joris Binnema: Drone Visual is begonnen als kleine onderneming met de focus op Drone fotografie en Drone video. Maar inmiddels is het bedrijf gegroeid en doen we ook thermische inspecties, visuele inspecties, 3d modellen en drone transport.

Droneconsultancy: Waarom kiezen voor een drone vergunning?

Joris Binnema: Een belangrijke afweging was dat het bedrijf is gevestigd in een CTR (Control Traffic Region) waarbij vliegen nabij het bedrijf dus niet mogelijk was zonder vergunning. Maar ik merkte ook dat Drone operaties een opkomende markt waren en dat er steeds meer klanten vroegen of zelfs eisten dat een drone operatie goed geregeld was, dus met een vergunning en een verzekering. Voor de verzekering is een vergunning een vereiste dus dan kom je al snel uit op een Drone vergunning aanvragen.

Een voordeel van de drone vergunning is dat het een professionele uitstraling geeft en klanten het vertrouwen geeft dat ze bij jou goed zitten. Dat is echt iets wat je steeds vaker hoort vanuit de markt en ook iets waarmee je jezelf kunt onderscheiden van de hobbyisten.

Droneconsultancy: Hoe heb je het vergunningstraject ervaren?

Joris Binnema: Op persoonlijk vlak was ik erg tevreden met Droneconsultancy, vriendelijke mensen die de tijd nemen om je dingen goed uit te leggen en met voldoende kennis en contacten bij de ILT (Inspectie Leefomgeving & Transport) om vergunningsaanvragen goed te onderbouwen. Het aanvragen van de vergunning duurt wel lang maar, dat komt vooral door de ILT maar dat is ook iets waar ik begrip voor heb, het gaat om een complexe en uitgebreide vergunningsaanvraag.

Waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat je ook bij kleinere wijzingen lang moet wachten op de ILT. Soms zie je een kans in de markt en dan wil je daarvan profiteren, dan heb je al een vergunning en vlieg je aantoonbaar veilig maar moet je toch maanden wachten op een reactie. Dat is wel jammer maar dit iets waar je omheen moet werken en rekening mee moet houden. Het hoort bij het feit dat je werkt in een branche waar een vergunning voor nodig is.

Droneconsultancy: Hoe kijk je tegen de kosten aan van een drone vergunning aanvragen?

Joris Binnema: In het begin vond ik het wel spannend, je steekt toch een flink deel van je spaargeld in een vergunning waarvan je niet zeker weet of je er ook rendement uit haalt. Daarbij hoor je ook vaak dat een drone vergunning aanvragen duur is.

Ik weet dat het wellicht geen populaire mening is maar dat vind ik wel meevallen, ik weet hoeveel werk het is om een dronevergunning aan te vragen. De kosten van droneconsultancy voor het begeleiden van het traject en de leges van de ILT voor het beoordelen van de aanvraag staan daartoe in verhouding. Het is veel geld maar het werkt ook enigszins als drempel zodat enkel de bedrijven die de mogelijkheden hebben om het professioneel aan te pakken een vergunning aanvragen. Dat zorgt er wel voor dat de vergunningen hun doel behalen; namelijk zorgen dat operators veiliger en professioneler vliegen.

Droneconsultancy: Je hebt nu ruim een jaar een vergunning, hoe kijk je er achteraf op terug?

Joris Binnema: Het eerlijke antwoord is dat ik er nog geen seconde spijt van heb gehad. Door de vergunning kan ik meer en meer professionele klanten bedienen en je merkt dat nu dat de dronemarkt verder professionaliseert dat een groot voordeel is.

Ik kan geld verdienen met doen wat ik leuk vind en ik moet er hard voor werken maar ik geniet ervan. De zaken gaan zo goed dat ik inmiddels zelfs met een tweede bedrijf ben begonnen maar dat is iets waar ik pas later meer over wil vertellen.

Droneconsultancy: Bedankt voor je openhartige reacties, we wensen je veel succes met je bedrijven en hopen dat nieuwe klanten zo een wat beter beeld hebben gekregen van een drone vergunning aanvragen via Droneconsultancy.

Dronevliegen – wat verandert er per 1 januari 2024?

Dronevliegen – wat verandert er per 1 januari 2024?

Op 1 januari 2024 – volgens het Ministerie en ILT zal die datum niet meer worden uitgesteld – moeten drones uitgerust zijn met een C-label (C0 – C4). Ook voor de Specific category komen de Standaard Scenario’s beschikbaar. Wat verandert er allemaal nog meer? Moet ik...

Lees meer
Dronegebruik in natura2000 gebieden

Dronegebruik in natura2000 gebieden

Al jaren is er veel te doen over natura2000 gebieden en drones. In dit blog delen we onze kennis. Recent schreven wij een notitie over dronegebruik in de Natura2000 gebieden. De regelgeving voor dronegebruik in Europa is vastgelegd in een aantal verordeningen en er...

Lees meer
Drone exploitatievergunning OA overdraagbaar?

Drone exploitatievergunning OA overdraagbaar?

Regelmatig krijg ik de vraag of een exploitatievergunning overdraagbaar is. Soms krijg ik deze vraag omdat een drone-operator op korte termijn een opdracht kan krijgen en snel een vergunning nodig heeft. In andere gevallen wordt er mogelijk geschoven in de...

Lees meer
SORA 2.5 de belangrijkste veranderingen deel 2

SORA 2.5 de belangrijkste veranderingen deel 2

SORA 2.5 komt er aan. Wat zijn de belangrijkste veranderingen? Dit is deel 2.SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25 In dit korte artikel...

Lees meer
SORA 2.5 Specific Cat wat gaat er veranderen deel 1

SORA 2.5 Specific Cat wat gaat er veranderen deel 1

Deel 1: wat er (nog) niet gaat veranderen SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25 In dit korte artikel deel ik de belangrijkste...

Lees meer