Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd in Nederland!

De EU-regelgeving biedt nieuwe mogelijkheden en is zodanig anders dan de vorige Nederlandse wetgeving dat we er allemaal aan moeten wennen. In principe is alles mogelijk zolang je de risico’s maar kunt beheersen. Het is ‘risk based’ in tegenstelling tot het Nederlandse ‘rule based’. De voorgeschreven risicoanalyse onder de Europese wetgeving is de SORA methodiek. Die is niet eenvoudig toe te passen, ondanks de tooling die inmiddels voorhanden is. Daarom is er ook een aantal Europese PDRA’s ontwikkeld die operators in staat stelt toch in de Specific categorie te vliegen.

Wat kun je nu eigenlijk met een PDRA? Is deze in Nederland te gebruiken voor het vliegen in de Specific categorie? Het antwoord is: jazeker! Sinds vandaag zijn er een tweetal blije klanten, MediaGen | Dronewize NLD-OA-001/01 en Matthijs de Vos NLD-OA-002/01 die via de PDRA-S01 onder een exploitatievergunning vliegen. Het was een enorme zoektocht in nauwe samenwerking met de ILT, maar het is gelukt.

Wat kun je met een PDRA?

Begin dit jaar wisten we niet eens of we de PDRA konden gebruiken, laat staan wat je ermee zou kunnen doen. De PDRA is – weten we nu – in te zetten voor vele operaties, zoals het vliegen in militaire CTR’s en zelfs civiele CTR’s én zelfs (op termijn) de binnenring. De voorwaarde is dat de procedures goed staan beschreven in het Operationele Handboek én dat je de voorwaarden en beperkingen van de PDRA respecteert.

Wat zijn de belangrijkste beperkingen van PDRA-S01*?

  • Geen autonome operaties: de piloot op afstand moet de controle over de UA kunnen behouden.
  • De piloot op afstand mag niet werken vanuit een rijdend voertuig.
  • De piloot op afstand mag de besturing van de UA niet overdragen.
  • VLOS (Visual Line of Sight)
  • Gewicht lager dan 25 kg.
  • Doorsnede UAS kleiner dan 3 meter.
  • Vliegen in geozones die gesloten zijn voor de Open categorie, zoals militaire en civiele CTR’s, inclusief stedelijke gebieden, industrie, haven, nachtvluchten etc.
  • Gecontroleerd grondgebied*
  • Maximale vlieghoogte 120 meter (bij objecten + 15 meter)
  • Grondrisicobuffer 1:3 (30 meter hoog, 10 meter afstand
  • Geen gevaarlijke goederen.
  • UAS-operaties moeten worden uitgevoerd over een gecontroleerd grondoppervlak.

*Wij hebben de PDRA-voorwaarden samengevat. De details lees je in de EASA Easy Access Rules.

Met name de laatste beperking is voor sommige operators niet wenselijk. Het volledige Operationele Volume moet namelijk vrij blijven van ‘uninvolved people’. Het OV bestaat uit het vlieggebied én het zogenaamde contingency gebied.

Wat heb je nodig?

  • In de PDRA worden de STS-01 opleidingseisen genoemd. Wij raden daarom aan de opleiding A1/A2/A3 en de aanvullende competenties te leren. Opleiding en toetsing is mogelijk bij een aantal erkende vliegscholen in Nederland. Een medische keuring is niet (meer) nodig.
  • Verder ben je verzekerd (aansprakelijkheid) en verklaar je (eventueel met bewijsmateriaal) dat je UAS luchtwaardig is.
  • Je hebt een ConOps beschrijving en een Operationeel Handboek nodig met daarin de juiste procedures.

Er zijn momenteel nog drie PDRA’s met andere voorwaarden. Wil je ook vliegen in de Specific onder een PDRA? Neem contact op via mark@droneconsultancy.nl

Wil je meer weten of zelf een PDRA aanvragen? Kijk voor training of een workshop in de agenda voor de volgende Specific Operations Workshop.

Wij geven regelmatig trainingen over de EU regelgeving, ConOps en SORA. Kijk in de agenda. Ook helpen wij ROC operators bij deze lastige overgangsfase en bieden het up to date houden van handboeken aan.

SORA 2.5 de belangrijkste veranderingen deel 2

SORA 2.5 de belangrijkste veranderingen deel 2

SORA 2.5 komt er aan. Wat zijn de belangrijkste veranderingen? Dit is deel 2.SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25 In dit korte artikel...

SORA 2.5 Specific Cat wat gaat er veranderen deel 1

SORA 2.5 Specific Cat wat gaat er veranderen deel 1

Deel 1: wat er (nog) niet gaat veranderen SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25 In dit korte artikel deel ik de belangrijkste...

3 tips ter voorbereiding van ILT audits van drone-operaties

3 tips ter voorbereiding van ILT audits van drone-operaties

Hoe gaat een audit in zijn werk? 3 tips om goed voorbereid te zijn.Een aantal van onze klanten heeft inmiddels een audit van de ILT gehad. Veel andere klanten vragen: wat komt daarbij kijken? Hoe gaat dat? Het begint met een brief per email die je ca. 1 maand van...

Dronevliegen in de Specific categorie

Dronevliegen in de Specific categorie

Professioneel dronevliegen in de Specific categorie, zo gaat dat:Over standaard scenario’s, PDRA’s en SORA methodiek voor Specific categorie drone-operatorsAls je als operator niet voldoende kunt doen in de Open categorie (zwaardere drone, binnen zones etc.), dan kom...

State Operations Opt-in per 1 juni 2022

State Operations Opt-in per 1 juni 2022

‘Overheidsgerelateerde’ vliegorganisaties zoals Omgevingdienst, Waterschap, Rijkswaterstaat, ILT, NVWA, Provincie en Gemeente zijn een ‘State Operator’. Wat kunnen zij doen om legaal met een drone te vliegen?

Project-bomen voor Droneconsultancy

Project-bomen voor Droneconsultancy

In Coronatijd hebben we toch ook allemaal weer ontdekt hoe belangrijk de natuur is. Niet alleen die van ver-weg, maar juist ook de natuur om de hoek is zo belangrijk. Bij Droneconsultancy hebben we besloten om niet alleen te genieten van het bos, maar er ook aan bij te gaan dragen, want het is hoog tijd dat we werkelijk iets terugdoen voor de aarde.