FAQ

Wat heb ik nodig voor de Specific category?

Je hebt een Operational Authorisation (OA) nodig om te vliegen in de Specific Category. Om een OA aan te vragen bij ILT heb je nodig:

  • Risicoanalyse via SORA, PDRA of STS
  • Operationeel Handboek (Engels of Nederlands)
  • Aanvullend bewijsmateriaal voor de OSO’s
  • Declaratie van piloten en drones
  • Een opgeleide piloot
  • Een verzekerde drone (UA)

De OA is in Nederland 5 jaar geldig. Daarna moet je verlenging aanvragen.

Welke privileges  je nodig hebt hangt af van de type operaties die gevlogen moeten gaan worden. Ga je inspecties doen rondom gebouwen in afgeschermd gebied, dan kun je voor een eenvoudige vergunning gaan op basis van een Standaard Scenario of PDRA. Wil je iets dat niet met een STS of PDRA kan, dan is een SORA noodzakelijk. Lees hier meer over de SORA.

Er komt meer bij kijken als je eenmaal vliegt in de Specific category. Wil je hulp bij je keuze? Regelmatig geven wij workshops. Kijk in de agenda.

Ik wil graag legaal professioneel vliegen met drones en wil daarom een EU exploitatievergunning. Schrijven van het handboek lukt me niet. Wil jij me daarbij helpen?

Veel operators komen met deze vraag. Marcel maakt zijn hele leven al professionele foto- en filmopnames en nu ook met behulp van drone. Hij wilde zijn dronediensten legaal aanbieden en zijn opdrachtgevers eisen dat ook steeds vaker. Gemeenten, bouwbedrijven en semi (overheden). Natuurlijk was het voor Marcel een forse investering, maar hij kan nu gerust zijn werk doen.

Voor Marcel was het handboek schrijven het probleem. Ondernemen, trainingen volgen, regelen en organiseren dat was zijn punt niet.

Samen werkten we ons door de lastigste punten heen en na een laatste redactionele slag van een periode van hard werken dienden we het ruim 100 pagina’s tellende handboek en de aanvraag voor de vergunning in. We spraken elkaar veelvuldig, vooral telefonisch. Na een lange periode van wachten kregen we de verlossende reactie. Marcel is een trotse vergunning houder.

Wij willen vliegen in de Specific categorie met zoveel mogelijk vergunningen. Hoeveel tijd kost dit ons als we het zelf doen?

Dat is lastig te zeggen. Eric koos voor de SPECIFIC CATEGORY OPERATIONS WORKSHOP van 1 dag en ging zelf aan de slag met het basishandboek, de ConOps en een PDRA van Droneconsultancy. Dat garandeert de kwaliteit. Kijk in de agenda voor de volgende workshop.

Zelf schrijven is veel werk en vraagt enige achtergrond kennis en veel spitwerk in de Easy Acces Rules die door EASA gepubliceerd zijn. Ervaring leert dat een SORA maken door een ervaren consultant 40 uur werk is én dat je dan het handboek nog moet maken. Gemiddeld is een operator tussen de 160 en 300 uur kwijt aan het handboek.

Ik wil een bedrijf starten en professioneel met drones vliegen. Ik ga voor kwaliteit en wil graag een exploitatievergunning voor de Specific categorie.

Er komt veel kijken bij het behalen van deze vergunning. Het hele traject duurt tussen de 5 en 9 maanden. De eerste 8 weken zijn we met je handboek bezig, terwijl je ook werkt aan aanvullende trainingen, de inrichting van je organisatie, de ontwikkeling van de vliegprocedures en de keuring van je drone. De rest van de periode wachten we vooral op de ILT. Momenteel is de wachttijd meer dan 16 weken. In vrijwel alle gevallen is een aanvullende reactie vereist op het antwoord van de ILT. Daarna ben je eigenaar van deze vergunning en vlieg je als een van de 170 professionals rond.

Wij zouden graag in de civiele CTR-gebieden willen vliegen en zo veel mogelijk aanvullende ontheffingen hebben.

Voor welke ontheffingen jij gaat, dat bepaal jezelf. Toch raden wij aan deze te beperken en te kiezen voor ontheffingen waarbij je aannemelijk kunt maken deze nodig te hebben. Om twee redenen:

1. Hoe ingewikkelder de aanvraag, hoe meer tijd de ILT nodig heeft. ILT rekent minder leges voor een PDRA en tweemaal zoveel voor een SORA. Het kost dus meer geld bij ILT, maar ook bij Droneconsultancy: een SORA schrijven kost ons 15-20 uur.
2. Ervaring opdoen om de procedures te beschrijven die je echt vliegt: als je weinig verstand hebt van de vliegoperaties die je wel wilt vliegen, dan zal je inefficiënte werkwijzen beschrijven die je niet in praktijk vliegt. Bij controle door politie of de overheid kun je daar boetes voor krijgen of bij ongelukken kan de verzekering weigeren uit te betalen.

Wij kunnen je helpen met de specifieke operaties die je wilt vliegen, mail ons voor meer informatie.

Wat doen jullie als adviesbureau aan duurzaamheid?

Droneconsultancy is een bijzonder adviesbureau met als uitgangspunt dat altijd maar meer, meer, meer geen duurzaam uitgangspunt voor onze aarde en onze toekomstige generaties. Wij gaan daarom voor een minimale ‘voetafdruk’, met respect voor mens, medemenselijkheid en dier en daarom:

  • zijn de trein en fiets onze transportmiddelen
  • doen we veel online.
  • gebruiken we een deelauto en rijden we zo weinig mogelijk om CO2 te besparen.
  • gebruiken we groene energie, doen aan afvalscheiding, eten weinig vlees en werken we constant aan bewustwording.
  • kopen we refurbished en 2e hands
  • stimuleren we de lokale economie
  • banken we groen
  • kopen we voor elke € 250,- van jouw projectgeld een boom via www.treesforall.nl.