FAQ
Waarvoor heb ik droneconsultancy nodig?
Dronevergunningen aanvragen is een ingewikkelde en tijdrovende procedure. Zo heb je een risico analyse nodig via een SORA of PDRA, een operationeel handboek, aanvullend bewijsmateriaal en andere documenten. Dit komt bovenop de verplichtingen om geschoold personeel te hebben, te voldoen aan privacywetgeving, een veilige drone te hebben en bedrijfsrisico’s te verzekeren.
De meeste bedrijven hebben onvoldoende expertise om zelf een dronevergunning aan te vragen of het is een te tijdrovende bezigheid. Als specialist op het gebied van drone regelgeving kan droneconsultancy helpen om een drone vergunning aan te vragen en hierbij ook de privileges te krijgen die je wilt voor jouw bedrijf. Drone consultancy helpt een OA (Operationele Authorisatie) aan te vragen en kan ook helpen om deze daarna up to date te houden. Wil je meer weten drone regelgeving? Wil je hulp bij je keuze? Regelmatig geven wij workshops. Kijk in de agenda.
Wat kost een dronevergunning?
Een goede prijsindicatie geven voor een drone vergunning is lastig. De belangrijkste kosten bij een drone vergunning zijn de leges van de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) en advieskosten van een consultant zoals Droneconsultancy. Maar de hoogte van deze kosten zijn sterk afhankelijk van de privileges die je wilt hebben en een drone vergunning is maatwerk.
Het is wel zo dat ILT hogere leges rekent voor meer complexe aanvragen, zo is een PDRA (standaard scenario aanvraag) goedkoper dan een op maat gemaakte specific aanvragen. Ook voor consultancy werk geldt dat een PDRA aanvragen namens een klant eenvoudiger is dan een SORA opstellen. Om toch een indicatie te geven, je bent al snel een paar duizend euro kwijt voor een eenvoudige drone vergunning aanvragen. We realiseren ons dat dit een ruwe indicatie is maar voor een meer gedetailleerde prijsopgave moet er echt meer informatie zijn over wat je precies wilt gaan doen met drones en welke privileges nodig zijn. Vraag een offerte op of download het e-book voor meer informatie.
Ik wil graag zelf een vergunning aanvragen om kosten te besparen, kunnen jullie daarbij helpen?
Veel ondernemers komen met deze vraag, ze willen graag legaal drone operaties uitvoeren maar ze zien op tegen de hoge kosten van een specific vergunning aanvragen. Drone consultancy kan tegen lagere kosten advies en hulp bieden bij het zelf aanvragen van een drone vergunning en dus het zelf schrijven van een handboek en het opstellen van een SORA of PDRA. Drone consultancy heeft hiervoor ook een online training ontwikkeld – Specific Category Operations Workshop. Kijk in de agenda voor de volgende workshop.
Let er wel op dat Droneconsultancy onderscheid maakt tussen helpen met een aanvraag of een aanvraag namens een bedrijf indienen. Een dronevergunning aanvragen is een complex proces en we kunnen niet elke vraag beantwoorden of elke tekst nalopen als je ervoor kiest om tegen een lagere prijs de aanvraag zelf in te dienen. Wil je hierover meer informatie stuur ons dan een bericht. Houdt er ook rekening mee dat zelf een vergunning aanvragen een tijdrovend proces is (zie ook onderstaande vraag).
Hoelang duurt een dronevergunning aanvragen?
Een vergunning aanvragen is een tijdrovend proces. Als je dit zelf doet, kost dit 160 tot 300 uur om een handboek op te stellen die klopt voor Nederland. De ervaren consultants van Droneconsultancy doen er ca. 40 uur over voor de gehele aanvraag dankzij hergebruik en het up to date houden van templates.
Daarbij ben je ook niet afhankelijk van de ILT, het is niet ene kwestie van een handboek opstellen en dan een vergunning aanvragen. Een handboek moet eerst worden beoordeeld door de ILT en vaak zijn er nog weer aanpassingen en wijzigingen nodig om het handboek goedgekeurd te krijgen. Ook deze aanpassingen moet eerst nog weer beoordeeld worden. Ter indicatie, momenteel (maart 2025) is de verwerkingssnelheid tot de eerste beoordeling van de ILT 16 weken. Dat is dus de eerste beoordeling nadat het handboek en de vergunning af zijn. Als je de tijd rekent vanaf het opstellen van de vergunning tot en met de tweede beoordeling van de ILT en de toekenning van de vergunning moet je rekening op minimaal 30 weken als je dit laat doen door droneconsultancy. Als je het zelf doet duurt het vaak langer omdat het langer duurt om met name het handboek op te stellen en omdat de ILT meer feedback heeft na de 1ebeoordeling.
Ik wil graag veel ontheffingen en in CTR-gebieden vliegen, is dat lastig?
Je mag natuurlijk zelf bepalen welke ontheffingen je gaat aanvragen, toch is het zinvol om goed na te denken over welke ontheffingen je wilt. Het kan aantrekkelijk zijn om te zeggen ik voeg alvast een zwaardere drone toe of ik vraag voor de zekerheid nachtvluchten aan maar dit kan ook zorgen voor problemen.
Hoe ingewikkelder de aanvraag, hoe meer tijd het kost om de aanvraag op te stellen en hoe meer tijd het kost voor de ILT om de aanvraag te beoordelen. Ook vraag de ILT hogere leges voor een ingewikkeldere SORA aanvraag dan een eenvoudigere PDRA aanvraag. Ook nachtvluchten kosten meer omdat hiervoor een aparte landelijke ontheffing bestaat, naast de leges voor de OA aanvraag. Dus met een ingewikkeldere vergunning kost het meer geld en duurt het vermoedelijk langer voor je kan vliegen.
Daarnaast is er de praktische kant, als jouw bedrijf of jouw team zelden nachtvluchten uitvoert dan zal het lastig zijn om deze procedures goed te beschrijven maar ook goed uit te voeren. Ondanks dat je een vergunning hebt kun je later problemen krijgen met de verzekering als je voor onveilige situaties zorgt. Het is dus aan te raden om de vergunning en de bijbehorende werkwijze goed te laten aansluiten bij de behoeftes en expertise van jouw bedrijf en team.
Ik wil meer informatie over drone regelgeving
Wil je meer informatie over droneregelgeving bekijk dan onze blog. We hebben diverse blogs over drone regelgeving waarin we meer uitleggen over hoe een dronevergunning aanvragen werkt of wat bijvoorbeeld de beperkingen zijn van de specific categorie. Als je interesse hebt in drone consultancy kun je ook contact met ons opnemen voor een offerte op maat of een workshop volgen, kijk hiervoor in de agenda.
Ik wil graag veel ontheffingen en in CTR-gebieden vliegen, is dat lastig?
Je mag natuurlijk zelf bepalen welke ontheffingen je gaat aanvragen, toch is het zinvol om goed na te denken over welke ontheffingen je wilt. Het kan aantrekkelijk zijn om te zeggen ik voeg alvast een zwaardere drone toe of ik vraag voor de zekerheid nachtvluchten aan maar dit kan ook zorgen voor problemen.
Hoe ingewikkelder de aanvraag, hoe meer tijd het kost om de aanvraag op te stellen en hoe meer tijd het kost voor de ILT om de aanvraag te beoordelen. Ook vraag de ILT hogere leges voor een ingewikkeldere SORA aanvraag dan een eenvoudigere PDRA aanvraag. Ook nachtvluchten kosten meer omdat hiervoor een aparte landelijke ontheffing bestaat, naast de leges voor de OA aanvraag. Dus met een ingewikkeldere vergunning kost het meer geld en duurt het vermoedelijk langer voor je kan vliegen.
Daarnaast is er de praktische kant, als jouw bedrijf of jouw team zelden nachtvluchten uitvoert dan zal het lastig zijn om deze procedures goed te beschrijven maar ook goed uit te voeren. Ondanks dat je een vergunning hebt kun je later problemen krijgen met de verzekering als je voor onveilige situaties zorgt. Het is dus aan te raden om de vergunning en de bijbehorende werkwijze goed te laten aansluiten bij de behoeftes en expertise van jouw bedrijf en team.
Wat doen jullie als adviesbureau aan duurzaamheid?
Droneconsultancy is een bijzonder adviesbureau met als uitgangspunt dat altijd maar meer, meer, meer geen duurzaam uitgangspunt voor onze aarde en onze toekomstige generaties. Wij gaan daarom voor een minimale ‘voetafdruk’, met respect voor mens, medemenselijkheid en dier en daarom:
– Zijn onze primaire vervoersmiddelen de trein en de fiets, is toch een auto nodig gebruiken we bij voorkeur een deelauto.
– Gebruiken we groene energie, doen aan afvalscheiding, eten weinig vlees en werken we constant aan bewustwording.
– Kopen we refurbished en 2e hands.
– Stimuleren we de lokale economie.
– Banken we groen.
– kopen we voor elke € 250,- van jouw projectgeld een boom via www.treesforall.nl.
– Werken we bij team- en klantoverleg veel online om onnodig reizen te voorkomen.