BVLOS vliegen in Nederland is mogelijk

Tegenwoordig mag BVLOS gevlogen worden in Nederland. Niet overal, maar binnen CTR’s (rondom vliegvelden) en in A-typical Airspace of segregeerd luchtruim is dit nu mogelijk. Hieronder ga ik kort in op de mogelijkheden. Mocht je meer willen weten, download dat ons E-book BVLOS operaties.

Wat is BVLOS?

Iedereen kent zogenaamde VLOS operaties. Dat zijn vluchten waarbij de piloot zelf, ter plaatse, de drone en de omgeving van de drone in de gaten houdt om botsingen met andere luchtvaartuigen te vermijden. Naast VLOS bestaat er ook EVLOS, Extended Visual Line of Sight. Het idee daarbij is dat een extra observer verderop staat die de ogen en oren van de piloot overneemt en met portofoon of oortjes de piloot instructies geeft. Ook hierbij is het doel dat er geen botsingen zullen plaatsvinden.

BVLOS, Beyond Visual Line of Sight gaat nog een stap verder. Hierin onderscheiden wij twee soorten operaties:

  1. BVLOS waarbij een piloot nog wel ‘in de buurt’ is maar de drone niet meer kan zien, ook niet met een extra observer.
  2. BVLOS waarbij de piloot op kantoor/meldkamer zit en soms meerdere drones bestuurt. Meestal worden hier zogenaamde drone-in-a-box of box-operaties mee uitgevoerd.

 

Wat is er mogelijk in Nederland

Om BVLOS te kunnen vliegen is een aantekening op de OA (Operational Authorisation) noodzakelijk. Deze is via ILT te verkrijgen. Niet overal mag BVLOS gevlogen worden. ILT meldt op haar website op hoofdlijnen wat wel en niet mag: https://www.ilent.nl/actueel/nieuws/2025/03/25/generieke-bvlos-operaties-boven-gecontroleerd-grondgebied-nu-mogelijk. Wat betekent dat?

In Nederland – in het buitenland werkt het allemaal anders – zijn sinds 2025 de volgende scenario’s mogelijk:

  1. Vliegen boven een gecontroleerd grondgebied in atypisch luchtruim of gesegregeerd luchtruim (generiek).
  2. BVLOS-operaties in gecontroleerd luchtruim boven dunbevolkt gebied (generiek)
  3. Precies vergunde BVLOS-operaties in atypisch luchtruim boven dunbevolkt gebied (alleen op een specifieke locatie die beoordeeld moet worden).

 

Wat is A-typical / gesegregeerd luchtruim?

A-typisch luchtruim is een luchtruim waar normaliter geen ander luchtverkeer kan komen. A-typical Airspace: zone van 30 meter rondom obstakels, bomen, huizen, gebouwen, windmolens, masten waar geen normaal luchtverkeer kan komen. De maximale tussenruimte is dus 60 meter. Denk dus aan industriegebieden of terminals in de havens.

Gesegregeerd luchtruim is een (tijdelijk) afgesloten luchtruim voor ander luchtverkeer. Daarvoor moet een aanvraag gedaan worden voor een tijdelijk uitzonderingsgebied. Dit gebied wordt aangewezen als Tijdelijk Gebied met Beperkingen (TGB) en is bedoeld als tijdelijke overgang totdat de operatie geen gesegregeerd luchtruim nodig heeft. Een voorbeeld hiervan is de corridor tussen Meppel en Zwolle. Lees meer over de afwegingen door onze overheid.

 

Wat kan nog niet?

BVLOS vliegen in luchtruim G mag in principe nog niet. Ook al vlieg je niet hoger dan 30 meter is BVLOS buiten CTR’s, A-typisch – en gesegregeerd luchtruim verboden. In heel specieke gevallen is er een mogelijkheid.

 

Meer weten?

Download hier ons e-book over BVLOS.

Drone Consultancy volgt deze ontwikkelingen en regelt de Operationele Autorisatie (OA) namens haar klanten — van voorbereiding tot goedkeuring. Neem deel aan een workshop of vraag een consult aan om meer te weten te komen. Wij hebben ruime ervaring met dit soort aanvragen.

Interview met Joris Binnema van Drone Visual

Interview met Joris Binnema van Drone Visual

Interview met Joris Binnema van Drone Visual In dit interview gaan we in gesprek met Joris Binnema, een enthousiaste, jonge ondernemer uit Groningen die een dronevergunning heeft aangevraagd met behulp van Droneconsultancy. Wat voor bedrijf heeft hij en wat voor...

Lees meer