Interview met Joris Binnema van Drone Visual
In dit interview gaan we in gesprek met Joris Binnema, een enthousiaste, jonge ondernemer uit Groningen die een dronevergunning heeft aangevraagd met behulp van Droneconsultancy. Wat voor bedrijf heeft hij en wat voor invloed heeft een dronevergunning gehad op zijn bedrijf? Je leest het in dit interview.
Droneconsultancy: Wat doe je precies?
Joris Binnema: Drone Visual is begonnen als kleine onderneming met de focus op Drone fotografie en Drone video. Maar inmiddels is het bedrijf gegroeid en doen we ook thermische inspecties, visuele inspecties, 3d modellen en drone transport.
Droneconsultancy: Waarom kiezen voor een drone vergunning?
Joris Binnema: Een belangrijke afweging was dat het bedrijf is gevestigd in een CTR (Control Traffic Region) waarbij vliegen nabij het bedrijf dus niet mogelijk was zonder vergunning. Maar ik merkte ook dat Drone operaties een opkomende markt waren en dat er steeds meer klanten vroegen of zelfs eisten dat een drone operatie goed geregeld was, dus met een vergunning en een verzekering. Voor de verzekering is een vergunning een vereiste dus dan kom je al snel uit op een Drone vergunning aanvragen.
Een voordeel van de drone vergunning is dat het een professionele uitstraling geeft en klanten het vertrouwen geeft dat ze bij jou goed zitten. Dat is echt iets wat je steeds vaker hoort vanuit de markt en ook iets waarmee je jezelf kunt onderscheiden van de hobbyisten.
Droneconsultancy: Hoe heb je het vergunningstraject ervaren?
Joris Binnema: Op persoonlijk vlak was ik erg tevreden met Droneconsultancy, vriendelijke mensen die de tijd nemen om je dingen goed uit te leggen en met voldoende kennis en contacten bij de ILT (Inspectie Leefomgeving & Transport) om vergunningsaanvragen goed te onderbouwen. Het aanvragen van de vergunning duurt wel lang maar, dat komt vooral door de ILT maar dat is ook iets waar ik begrip voor heb, het gaat om een complexe en uitgebreide vergunningsaanvraag.
Waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat je ook bij kleinere wijzingen lang moet wachten op de ILT. Soms zie je een kans in de markt en dan wil je daarvan profiteren, dan heb je al een vergunning en vlieg je aantoonbaar veilig maar moet je toch maanden wachten op een reactie. Dat is wel jammer maar dit iets waar je omheen moet werken en rekening mee moet houden. Het hoort bij het feit dat je werkt in een branche waar een vergunning voor nodig is.
Droneconsultancy: Hoe kijk je tegen de kosten aan van een drone vergunning aanvragen?
Joris Binnema: In het begin vond ik het wel spannend, je steekt toch een flink deel van je spaargeld in een vergunning waarvan je niet zeker weet of je er ook rendement uit haalt. Daarbij hoor je ook vaak dat een drone vergunning aanvragen duur is.
Ik weet dat het wellicht geen populaire mening is maar dat vind ik wel meevallen, ik weet hoeveel werk het is om een dronevergunning aan te vragen. De kosten van droneconsultancy voor het begeleiden van het traject en de leges van de ILT voor het beoordelen van de aanvraag staan daartoe in verhouding. Het is veel geld maar het werkt ook enigszins als drempel zodat enkel de bedrijven die de mogelijkheden hebben om het professioneel aan te pakken een vergunning aanvragen. Dat zorgt er wel voor dat de vergunningen hun doel behalen; namelijk zorgen dat operators veiliger en professioneler vliegen.
Droneconsultancy: Je hebt nu ruim een jaar een vergunning, hoe kijk je er achteraf op terug?
Joris Binnema: Het eerlijke antwoord is dat ik er nog geen seconde spijt van heb gehad. Door de vergunning kan ik meer en meer professionele klanten bedienen en je merkt dat nu dat de dronemarkt verder professionaliseert dat een groot voordeel is.
Ik kan geld verdienen met doen wat ik leuk vind en ik moet er hard voor werken maar ik geniet ervan. De zaken gaan zo goed dat ik inmiddels zelfs met een tweede bedrijf ben begonnen maar dat is iets waar ik pas later meer over wil vertellen.
Droneconsultancy: Bedankt voor je openhartige reacties, we wensen je veel succes met je bedrijven en hopen dat nieuwe klanten zo een wat beter beeld hebben gekregen van een drone vergunning aanvragen via Droneconsultancy.
Declaratie standaard scenario STS-01 of STS-02 nog altijd een administratieve uitdaging
Zoals je leest is het traject van zelfdeclaratie in de praktijk lastiger dan op papier. Het streven van de EASA en de ILT om professioneel drone gebruik laagdrempeliger te maken is een goede stap maar de uitwerking is helaas niet heel werkbaar.
Zelf een SORA exploitatievergunning aanvragen, is dat haalbaar?
Regelmatig krijgt Droneconsultancy vragen van potentiele klanten of je een SORA zelf kan aanvragen. In deze blog willen we wat meer informatie geven over hoe een SORA is opgesteld.Inleiding We schreven er al over in onze blog ‘waarom is een dronevergunning zo duur?’...
Trainingen en workshops Specific Category EU Regelgeving 2025 Droneconsultancy
Ook in 2025 verzorgen wij diverse trainingen en workshops voor professionele drone-operators met als doel om kennis en inzicht te vergroten op gebied van droneregelgeving in de Specific Category. Wij bieden deze trainingen en workshops aan voor zowel startende...
Waarom is een drone vergunning zo duur?
Regelmatig krijgt Droneconsultancy vragen van potentiele klanten waarom een Drone vergunning zo duur is om aan te vragen. In deze blog willen we wat meer inzicht geven in hoe de kosten van een dronevergunning zijn opgebouwd en wat onze rol hierin is.Leges ILT Een...
Introductieworkshop vliegen in de Specific category
Door technologisch ontwikkelingen en de komst van Europese drone regelgeving neemt het potentieel van drone verder toe de afgelopen jaren. Steeds meer ondernemers ontdekken de potentie van drones, of dit nu is voor een mooi marketingfilmpje of een complexe technische...
RemoteID’s voldoen (nog) niet aan de wettelijke normering
Remote ID voldoet nog niet aantoonbaar Zoals je wellicht weet is Remote ID per 1 januari 2024 verplicht voor drones. Remote ID is een signaal dat elke drone moet uitzenden. ILT, afdeling Toezicht Operaties Onbemande luchtvaartuigen, moedigt operators in Nederland aan...