Omzetting ROC vergunning naar Specific [update november]

Het is zo ver! Eindelijk kunnen ROC houders hun exploitatievergunning aanvragen. ILT publiceerde vandaag de website met daarop de informatie voor de omzetting van de ROC vergunning naar de Specific categorie. ROC houders kregen hiervoor ook een bericht van ILT.

Omzetting ROC houders


Wat moet je doen? 
Op gebied van mens, machine en organisatie moet elke ROC operator het Operationeel Handboek aanpassen en deze zoveel mogelijk in te dienen vóór 1 december! Ook moeten een aantal verklaringen worden ondertekend en ingediend. Heb je nog geen RDW exploitantnummer? Vraag deze snel aan bij de RDW.

De Europese exploitatievergunning komt in de plaats van het ROC, het RPA-L/LAPL en het speciaal-BvL. Met een exploitatievergunning vlieg je in de categorie SPECIFIEK. Er zijn dus geen aparte vergunningen meer voor piloten en specifieke individuele drones. De ILT werkt in plaats daarvan met verklaringen, naast de exploitatievergunning zelf. Deze verklaringen maken deel uit van de vergunning. Overigens zijn het vier verklaringen die de operator dient in te vullen. Je hebt 1 exploitatievergunning nodig. Deze vervangt de ROC vergunning. 
Let op: Dit geldt allemaal nog niet voor staatsluchtvaartactiviteiten. Voor het vliegen met een staatsluchtvaartuig blijft de Roabl gelden. Deze groep is groter dan Politie en Douane en is bijvoorbeeld ook van toepassing op waterschappen en omgevingsdiensten. De verwachting is dat zij later volgen.

Overigens is er ook nog een beperking voor operators die experimentele vluchten als privilege hebben.​​


De deadline is heel spannend, voor ons en voor vele operators. Wil je dat wij de omzetting voor je doen en heb je nog geen aanbod gehad? Laat het ons even weten via admin@dimensiesvangroei.nl

Omzetting RPA-L

Heb je een RPA-L dan wordt deze omgezet naar A1-A3 en A2 + specific. Vanaf eind juli aan te vragen via dit formulier bij NLR. Je moet het brevet meesturen. Let op: de bevoegdheid geldt alleen voor VLOS. Bewaar je RPA-L goed want die blijft van grote waarde binnen de Specific categorie. Binnen Europa wordt nog gesproken over een mogelijjkheid voor een bewijs voor de Specific categorie.

Omzetting ROC-light

Heb je een ROC-light? Dan krijg je A1-A3 en A2. Verder gaat het op dezelfde wijze als bij de RPA-L.

Omzetting R/T

Heb je R/T? Bewaar je brevet waar dat op staat. Er is nog geen goede oplossing gevonden in Europa. Wat is de nieuwe radioprocedure zonder PH-nummer? Nu is het idee om de naam van het bedrijf te gaan gebruiken. Voor het vliegen binnen de civiele CTR’s blijft R/T verplicht.

De omzetting van de ROC vergunning kost geen geld bij ILT. De exploitatievergunning is vijf jaar geldig. Daarna kan de ILT de vergunning verlengen.

Hulp nodig? Neem contact met ons op.

 

SORA 2.5 de belangrijkste veranderingen deel 2

SORA 2.5 de belangrijkste veranderingen deel 2

SORA 2.5 komt er aan. Wat zijn de belangrijkste veranderingen? Dit is deel 2.SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25 In dit korte artikel...

SORA 2.5 Specific Cat wat gaat er veranderen deel 1

SORA 2.5 Specific Cat wat gaat er veranderen deel 1

Deel 1: wat er (nog) niet gaat veranderen SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25 In dit korte artikel deel ik de belangrijkste...

3 tips ter voorbereiding van ILT audits van drone-operaties

3 tips ter voorbereiding van ILT audits van drone-operaties

Hoe gaat een audit in zijn werk? 3 tips om goed voorbereid te zijn.Een aantal van onze klanten heeft inmiddels een audit van de ILT gehad. Veel andere klanten vragen: wat komt daarbij kijken? Hoe gaat dat? Het begint met een brief per email die je ca. 1 maand van...