Deel 1: wat er (nog) niet gaat veranderen

SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25

In dit korte artikel deel ik de belangrijkste veranderingen met de komst van SORA versie 2.5:

  • Deel 1: wat er niet gaat veranderen
  • Deel 2: de twee belangrijkste SORA veranderingen

LET OP: deze SORA versie is nog niet definitief en zal na consultatie met de lidstaten pas na de zomer van 2023 geëffectueerd worden.

Waarom SORA 2.5

SORA is destijds, zo meldde Natale Di Rubbo (EASA), gestart met een betaversie van SORA. Liever iets dan nog langer uitstellen. Nu, met twee jaar ervaring, is het tijd voor een update, aldus Natale. Wel zijn er al langer problemen, zoals de onduidelijkheid over Stap 9 van de SORA en het vliegen boven bebouwing, onduidelijkheid over het classificeren van het luchtruim en met FPV drones. Niet alle problemen worden nu aangepakt in de 2.5 versie.

Conceptueel geen veranderingen

Wat wel gelijk blijft is het concept van SORA: het bepalen van het grond- en luchtrisico met een totaal SAIL level en OSO’s (operationele doelstellingen). Wel worden vele stukken tekst aangepast om ze te verduidelijken en te simplificeren. Annex i bevat bijvoorbeeld een aanvulling en uitleg van alle definities. Een voorbeeld:

Assembly of people: Area where persons are unable to move quickly away in case of a potential UAS crash due to the density of the people present.

De term ConOps gaat verdwijnen omdat dit veel verwarring geeft. Annex A gaat helpen om een Operationeel Handboek te bouwen die geschikt is voor SORA. EASA wil hiermee de drempel verlagen om als professional in te stappen. Maar wordt het echt eenvoudiger om te vliegen in de Specific category?

Luchtrisico: nu geen veranderingen

Vooralsnog wordt het bepalen van het luchtrisico (ARC-a t/m d) nog niet aangepast. Wel is een taskforce opgezet om voor Europa een nieuwe manier te zoeken, want de huidige methode zorgt voor veel verwarring en discussie. Reken er daarom maar op dat er nog een aanpassing gaat volgen later in 2023.

Wat verder hetzelfde blijft

Een OA (Operational Authorisation) blijft noodzakelijk om in de Specific category te vliegen. Voor de aanvraag van een exploitatievergunning is nu en straks nodig:

  • SORA
  • Operations Manual
  • Bewijsmateriaal (compliance evidence)

Verder lezen? Deel 2 over de veranderingen.

Meer weten? Meldt je aan voor de eerstvolgende Specific workshop. Kijk in de agenda!

Heb jij nog tips om dit artikel te verbeteren? Stuur het naar mark@droneconsultancy.nl. Bedankt!


Wil je advies op gebied van State Operations of een exploitatievergunning, STS, PDRA of LUC? Download het informatiepakket op onze website, bezoek een workshop of neem contact op.

Drone vliegen in het buitenland in de Specific category

Drone vliegen in het buitenland in de Specific category

Steeds meer operators willen graag in het buitenland vliegen in de Specific category. Hoe werkt dat?Drone vliegen in het buitenland met de cross-border procedure Als je in het buitenland wilt gaan vliegen met je drone dan kan dat het meest eenvoudig in de Open...

RemoteID’s voldoen (nog) niet aan de wettelijke normering

RemoteID’s voldoen (nog) niet aan de wettelijke normering

Remote ID voldoet nog niet aantoonbaar  Zoals je wellicht weet is Remote ID per 1 januari 2024 verplicht voor drones. Remote ID is een signaal dat elke drone moet uitzenden. ILT, afdeling Toezicht Operaties Onbemande luchtvaartuigen, moedigt operators in Nederland aan...

Trainingen en workshops 2024 in de agenda Droneconsultancy

Trainingen en workshops 2024 in de agenda Droneconsultancy

Ook in 2024 verzorgen wij diverse trainingen en workshops voor professionele drone-operators met als doel om kennis en inzicht te vergroten op gebied van droneregelgeving in de Specific Category. Wij bieden deze trainingen en workshops aan voor zowel startende...

Dronevliegen – wat verandert er per 1 januari 2024?

Dronevliegen – wat verandert er per 1 januari 2024?

Op 1 januari 2024 – volgens het Ministerie en ILT zal die datum niet meer worden uitgesteld – moeten drones uitgerust zijn met een C-label (C0 – C4). Ook voor de Specific category komen de Standaard Scenario’s beschikbaar. Wat verandert er allemaal nog meer? Moet ik...

Dronegebruik in natura2000 gebieden

Dronegebruik in natura2000 gebieden

Al jaren is er veel te doen over natura2000 gebieden en drones. In dit blog delen we onze kennis. Recent schreven wij een notitie over dronegebruik in de Natura2000 gebieden. De regelgeving voor dronegebruik in Europa is vastgelegd in een aantal verordeningen en er...

Drone exploitatievergunning OA overdraagbaar?

Drone exploitatievergunning OA overdraagbaar?

Regelmatig krijg ik de vraag of een exploitatievergunning overdraagbaar is. Soms krijg ik deze vraag omdat een drone-operator op korte termijn een opdracht kan krijgen en snel een vergunning nodig heeft. In andere gevallen wordt er mogelijk geschoven in de...