Provincie, gemeente en regio’s huren regelmatig dronevliegers in of willen zelf aan de slag. Wat mag nu wel en wat niet? VNG liet een whitepaper schrijven door Wiebe de Jager van Dronewatch
Communicatieafdelingen en vastgoedbeheerders van gemeenten, provincies en regio’s huren steeds vaker dronevliegers in voor een bijzondere opname of inspecties. Vaak wordt van dronevliegers gevraagd om binnen de bebouwde kom of in de buurt van een vliegveld te vliegen, terwijl dat meestal niet zomaar mag. Maar wat mag dan wel? Hoe kan het wel? Hoe moet je de regels interpreteren? Je wilt als organisatie niet op de vingers getikt worden door de IlenT, zoals de gemeente Baarn onlangs.
Veel opdrachtgevers gaan er vanuit dat de leverancier weet wat hij doet (en dat het risico bij hem ligt). Juridisch gezien echter, is een opdrachtgever die verkeerde aanwijzingen geeft ook aansprakelijk.
De laatste tijd is er veel (online) discussie over de droneregelgeving en er is nog steeds veel onduidelijk. De nieuwe EU-regelgeving zal pas in 2021 van kracht zal zijn. Voor opdrachtgevers is het soms niet duidelijk wat wel en niet mag en dat leidt steeds vaker tot ingrijpen door de IlenT of door de politie.
VNG liet een whitepaper schrijven door Wiebe de Jager, schrijver, dronepiloot en oprichter van Dronewatch. Zeer de moeite waard om te lezen. Het geeft een volledig beeld van de huidige en toekomstige dronewereld en de (on)mogelijkheden. Je download het whitepaper gratis op de website van VNG.
Foto boven aan dit blog is van Dutch Drone Survey
BVLOS drone-operaties in Nederland
BVLOS vliegen in Nederland is mogelijk Tegenwoordig mag BVLOS gevlogen worden in Nederland. Niet overal, maar binnen CTR's (rondom vliegvelden) en in A-typical Airspace of segregeerd luchtruim is dit nu mogelijk. Hieronder ga ik kort in op de mogelijkheden. Mocht je...
3 tips voor de startup van het dronevliegbedrijf binnen organisatie
Wil je een droneteam opzetten in een bestaande organisatie? Als je een droneteam opzet binnen een bestaande organisatie loop je als Accountable Manager, of als changemanager snel tegen een aantal problemen aan zoals: Organisatorische inbedding niet op het juiste...
Interview met Joris Binnema van Drone Visual
Interview met Joris Binnema van Drone Visual In dit interview gaan we in gesprek met Joris Binnema, een enthousiaste, jonge ondernemer uit Groningen die een dronevergunning heeft aangevraagd met behulp van Droneconsultancy. Wat voor bedrijf heeft hij en wat voor...
Declaratie standaard scenario STS-01 of STS-02 nog altijd een administratieve uitdaging
Zoals je leest is het traject van zelfdeclaratie in de praktijk lastiger dan op papier. Het streven van de EASA en de ILT om professioneel drone gebruik laagdrempeliger te maken is een goede stap maar de uitwerking is helaas niet heel werkbaar.
Zelf een SORA exploitatievergunning aanvragen, is dat haalbaar?
Regelmatig krijgt Droneconsultancy vragen van potentiele klanten of je een SORA zelf kan aanvragen. In deze blog willen we wat meer informatie geven over hoe een SORA is opgesteld.Inleiding We schreven er al over in onze blog ‘waarom is een dronevergunning zo duur?’...
Trainingen en workshops Specific Category EU Regelgeving 2025 Droneconsultancy
Ook in 2025 verzorgen wij diverse trainingen en workshops voor professionele drone-operators met als doel om kennis en inzicht te vergroten op gebied van droneregelgeving in de Specific Category. Wij bieden deze trainingen en workshops aan voor zowel startende...





