Zware drones straks bijna onmogelijk te vliegen?
Nieuwe SORA-regels maken operaties met heavy lift drones in veel situaties lastig vanaf april 2026.
Steeds meer bedrijven zetten grote en zware drones in voor landbouw en schoonmaak. Maar de regels veranderen snel. Vanaf april 2026 worden operaties met heavy lift drones door SORA 2.5 veel moeilijker uit te voeren.
Zware drones inzetten voor landbouw en reiniging
Steeds meer bedrijven zetten zware drones in — bijvoorbeeld voor landbouwtoepassingen zoals spuiten of voor het reinigen van gebouwen. Maar wie een grote drone wil gebruiken, moet goed opletten. Volgens de ILT is het nog tot 1 april 2026 mogelijk om een Operationele Autorisatie (OA) aan te vragen onder de huidige SORA 2.0-regels. Na die datum moeten nieuwe aanvragen worden gedaan volgens SORA 2.5. Dat maakt het vliegen met grote drones in de meeste situaties bijna onmogelijk.
Wat verandert er?
Zowel SORA 2.0 als SORA 2.5 kijken naar het gebied rond je vluchtgebied, het zogenoemde adjacent area (aangrenzende gebied). Dat is het gebied buiten je operationele zone (operationeel volume) waar je drone terecht kan komen als je de controle verliest — een zone die, afhankelijk van de snelheid van de drone, kan reiken van 5 tot maximaal 35 kilometer buiten je geplande vluchtgebied(operationeel volume). Het verschil is dat SORA 2.5 deze beoordeling veel kwantitatiever maakt. De regels koppelen nu harde cijfers aan het risico in dat aangrenzende gebied, bijvoorbeeld de gemiddelde bevolkingsdichtheid.
Ter illustratie: Voor een grote drone van ongeveer 100 kg, met een diagonaal van 3–8 meter en een maximale snelheid onder 75 m/s, geldt dat het aangrenzende gebied een bevolkingsdichtheid van minder dan 50 personen per km² moet hebben. In de praktijk betekent dit dat vliegen met zulke drones alleen nog mogelijk is in bijna onbewoonde of zeer dunbevolkte gebieden.
Wat betekent dat voor jou als drone-operator?
Als je met grote drones werkt of dat binnenkort van plan bent, is het verstandig om voor 1 april 2026 nog een OA aan te vragen onder de huidige regels. Daarna worden nieuwe aanvragen beoordeeld volgens SORA 2.5, en dat maakt operaties met zwaredrones in de meeste gevallen zeer lastig of niet haalbaar.
Meer weten?
Drone Consultancy volgt deze ontwikkelingen en regelt de Operationele Autorisatie (OA) namens haar klanten — van voorbereiding tot goedkeuring. Neem deel aan een workshop of vraag een consult aan om meer te weten te komen. Wij hebben ruime ervaring met dit soort aanvragen.
BVLOS drone-operaties in Nederland
BVLOS vliegen in Nederland is mogelijk Tegenwoordig mag BVLOS gevlogen worden in Nederland. Niet overal, maar binnen CTR's (rondom vliegvelden) en in A-typical Airspace of segregeerd luchtruim is dit nu mogelijk. Hieronder ga ik kort in op de mogelijkheden. Mocht je...
3 tips voor de startup van het dronevliegbedrijf binnen organisatie
Wil je een droneteam opzetten in een bestaande organisatie? Als je een droneteam opzet binnen een bestaande organisatie loop je als Accountable Manager, of als changemanager snel tegen een aantal problemen aan zoals: Organisatorische inbedding niet op het juiste...
Interview met Joris Binnema van Drone Visual
Interview met Joris Binnema van Drone Visual In dit interview gaan we in gesprek met Joris Binnema, een enthousiaste, jonge ondernemer uit Groningen die een dronevergunning heeft aangevraagd met behulp van Droneconsultancy. Wat voor bedrijf heeft hij en wat voor...


