Regelmatig nachtvliegen voor drone-operators nu ook mogelijk
De Nationale wetgeving verbiedt nachtvliegen met drones in Nederland. Sinds 2021 was nachtvliegen al beperkt mogelijk met een ROC vergunning en daar was een eenmalige ontheffingsaanvraag voor vereist. Tegenwoordig kunnen operators die vliegen met een exploitatievergunning houders ook een langlopende ontheffing krijgen in de vorm van een beschikking.
Langlopende ontheffing (beschikking)
Een langlopende ontheffing voor vluchten buiten UDP is handig als je met enige regelmaat in de nacht wilt (gaan) vliegen. Hiervoor kunnen operators met een exploitatievergunning eenmalig een wijzigingsverzoek indienen bij ILT. Zo’n wijzigingsaanvraag kost €261. Operators ontvangen, indien akkoord, een beschikking bovenop de vergunning.
Ontheffing aanvragen
Om deze beschikking voor het nachtvliegen te krijgen is een aanvullende procedure in het handboek nodig, maar ook een syllabus voor de aanvullende training en een aangepaste briefing. De UAS moet wel worden voorzien van extra verlichting. Dat wat is vereist, staat ook beschreven op de website van ILT. Wil je hulp bij de wijziging? Laat het ons weten.
Bron: ILT website
Workshops en trainingen bij Droneconsultancy
Wij geven regelmatig trainingen over de EU regelgeving, ConOps, PDRA en SORA. Kijk in de agenda. Ook helpen wij ROC operators bij deze lastige overgangsfase en bieden het up to date houden van handboeken aan.
Declaratie standaard scenario STS-01 of STS-02 nog altijd een administratieve uitdaging
Zoals je leest is het traject van zelfdeclaratie in de praktijk lastiger dan op papier. Het streven van de EASA en de ILT om professioneel drone gebruik laagdrempeliger te maken is een goede stap maar de uitwerking is helaas niet heel werkbaar.
Zelf een SORA exploitatievergunning aanvragen, is dat haalbaar?
Regelmatig krijgt Droneconsultancy vragen van potentiele klanten of je een SORA zelf kan aanvragen. In deze blog willen we wat meer informatie geven over hoe een SORA is opgesteld.Inleiding We schreven er al over in onze blog ‘waarom is een dronevergunning zo duur?’...
Trainingen en workshops Specific Category EU Regelgeving 2025 Droneconsultancy
Ook in 2025 verzorgen wij diverse trainingen en workshops voor professionele drone-operators met als doel om kennis en inzicht te vergroten op gebied van droneregelgeving in de Specific Category. Wij bieden deze trainingen en workshops aan voor zowel startende...
Waarom is een drone vergunning zo duur?
Regelmatig krijgt Droneconsultancy vragen van potentiele klanten waarom een Drone vergunning zo duur is om aan te vragen. In deze blog willen we wat meer inzicht geven in hoe de kosten van een dronevergunning zijn opgebouwd en wat onze rol hierin is.Leges ILT Een...
Introductieworkshop vliegen in de Specific category
Door technologisch ontwikkelingen en de komst van Europese drone regelgeving neemt het potentieel van drone verder toe de afgelopen jaren. Steeds meer ondernemers ontdekken de potentie van drones, of dit nu is voor een mooi marketingfilmpje of een complexe technische...
RemoteID’s voldoen (nog) niet aan de wettelijke normering
Remote ID voldoet nog niet aantoonbaar Zoals je wellicht weet is Remote ID per 1 januari 2024 verplicht voor drones. Remote ID is een signaal dat elke drone moet uitzenden. ILT, afdeling Toezicht Operaties Onbemande luchtvaartuigen, moedigt operators in Nederland aan...