Op 1 januari 2024 – volgens het Ministerie en ILT zal die datum niet meer worden uitgesteld – moeten drones uitgerust zijn met een C-label (C0 – C4). Ook voor de Specific category komen de Standaard Scenario’s beschikbaar. Wat verandert er allemaal nog meer? Moet ik iets doen als operator?
Open category
Vanaf 1 januari 2024 vlieg je in de Open category met een drone met C-label. Steeds meer drones komen beschikbaar met een C-label. Dronewatch schreef er dit artikel over.
Heb je geen C-label voor je drone en/of wordt deze niet door de leverancier verstrekt? Geen probleem. Je mag er nog altijd mee vliegen, maar vanaf 1/1/’24 alleen nog in de A3 category. Heb je een drone die lichter is dan 250 gram zonder cx label? Dan mag je nog wel in A1 vliegen. Drones die worden gekocht na 1/1/2024 moeten wel allemaal voorzien zijn van een C-label. Je kunt dit nalezen op de website van EASA. Belangrijk is om ook Remote Identification in te stellen. Dat moest eigenlijk al, maar het was nog vaak niet mogelijk.
Specific category
Ook in de Specific category zijn labels beschikbaar waarmee je gemakkelijker in deze category kunt vliegen. C5 en C6 drones worden ingezet de Standaard Scenario’s. De eerste C6 drone komt er aan. Daarmee kun je als operator onder STS 2 (beperkt) BVLOS vliegen. Let op: in Nederland gelden aanvullende restricties voor BVLOS vluchten.
Ook in de Specific category moet een UA een Elektronisch ID moeten uitzenden. Wil je deze zelf toevoegen aan een bestaande drone, dan moet het ID apparaatje zelf een CE markering hebben (via Module A: zelfdeclaratie van de leverancier).
Standaard Scenario’s
Per 1/1/’24 zijn ook de Standaard Scenario’s STS-01 en STS-02 in Nederland te declareren. Uitleg over de scenario’s kun je bij Dronewatch vinden. Wil je onder zo’n scenario vliegen, dan kun je – het scenario declareren met alle bijbehorende bewijsmaterialen zoals het Operation Handboek. ILT zal deze niet vooraf controleren, maar doet dat tijdens een audit.
Wat moet ik doen als Operator?
Vlieg je in de Open category of ook al in de Specific category? In beide gevallen moet de drone een Remote ID gaan uitzenden. In veel drones biedt de leverancier die mogelijkheid al.
Wil je vliegen in de Specific category? Kijk dan of een STS uitkomst kan bieden. Mocht je daar een vraag over hebben, neem dan deel aan een van onze workshops ‘vliegen in de specific category’.
Voor Operators die al vliegen in de Specific category is het checken van het uitzenden van het ID van belang. Hierover en meer zullen wij spreken tijdens de workshops speciaal voor OA operators.
Vragen/opmerkingen op dit blog? Nog niet alles is duidelijk, dus laat het ons weten. Stuur je vraag naar admin@dimensiesvangroei.nl
Declaratie standaard scenario STS-01 of STS-02 nog altijd een administratieve uitdaging
Zoals je leest is het traject van zelfdeclaratie in de praktijk lastiger dan op papier. Het streven van de EASA en de ILT om professioneel drone gebruik laagdrempeliger te maken is een goede stap maar de uitwerking is helaas niet heel werkbaar.
Zelf een SORA exploitatievergunning aanvragen, is dat haalbaar?
Regelmatig krijgt Droneconsultancy vragen van potentiele klanten of je een SORA zelf kan aanvragen. In deze blog willen we wat meer informatie geven over hoe een SORA is opgesteld.Inleiding We schreven er al over in onze blog ‘waarom is een dronevergunning zo duur?’...
Trainingen en workshops Specific Category EU Regelgeving 2025 Droneconsultancy
Ook in 2025 verzorgen wij diverse trainingen en workshops voor professionele drone-operators met als doel om kennis en inzicht te vergroten op gebied van droneregelgeving in de Specific Category. Wij bieden deze trainingen en workshops aan voor zowel startende...
Waarom is een drone vergunning zo duur?
Regelmatig krijgt Droneconsultancy vragen van potentiele klanten waarom een Drone vergunning zo duur is om aan te vragen. In deze blog willen we wat meer inzicht geven in hoe de kosten van een dronevergunning zijn opgebouwd en wat onze rol hierin is.Leges ILT Een...
Introductieworkshop vliegen in de Specific category
Door technologisch ontwikkelingen en de komst van Europese drone regelgeving neemt het potentieel van drone verder toe de afgelopen jaren. Steeds meer ondernemers ontdekken de potentie van drones, of dit nu is voor een mooi marketingfilmpje of een complexe technische...
RemoteID’s voldoen (nog) niet aan de wettelijke normering
Remote ID voldoet nog niet aantoonbaar Zoals je wellicht weet is Remote ID per 1 januari 2024 verplicht voor drones. Remote ID is een signaal dat elke drone moet uitzenden. ILT, afdeling Toezicht Operaties Onbemande luchtvaartuigen, moedigt operators in Nederland aan...