SORA 2.5 komt er aan. Wat zijn de belangrijkste veranderingen? Dit is deel 2.
SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25
In dit korte artikel delen wij de belangrijkste veranderingen met de komst van SORA versie 2.5:
- Deel 1: wat er niet gaat veranderen
- Deel 2: de twee belangrijkste SORA veranderingen
LET OP: deze SORA versie is nog niet definitief en zal na consultatie met de lidstaten pas na de zomer van 2023 geeffectueerd worden.
Deel 2: de twee belangrijkste SORA veranderingen
Veranderingen
De belangrijkste veranderingen zijn:
- Het grondrisico
- Stap 9 (enhanced containment)
Grondrisico: grote veranderingen
De tabel voor de bepaling van het Intrinsieke Grond Risico gaat op de schop. Nu wordt het grondrisico kwalitatief vastgesteld (populated), de bedoeling is dat het straks kwantitatief (cijfermatig) wordt onderbouwd.
Straks is het 1 op 1 gekoppeld aan een berekening van het zogenaamde TLOS (Target Level of Safety): het aantal te verwachten dodelijke ongelukken op de grond bij derden per aantal vluchturen. Met Annex f kunnen wiskundigen aan de slag om te begrijpen waarom de grondrisicoklasse zo is bedacht. Mocht je geen wiskundige zijn, dan is dit de nieuwe tabel voor het grondrisico:
Intrinsic Ground Class Value |
||||||
Max UAS Characteristic Dimension |
1m |
3m |
8m |
20 m |
40 m |
|
Max cruise speed* |
25 m/s |
35 m/s |
75 m/s |
150 m/s |
200 m/s |
|
Max population density [ppl/km2 ] |
Controlled Ground Area |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
< 25 (sparsely) |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
< 250 (rural) |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
< 2500 (suburban urban) |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
< 25,000 (dense) |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|
< 250,000 (dense urban) |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
> 250,000 (assembly of people) |
7 |
Not part of SORA |
* For the iGRC table, cruise speed is defined as the maximum speed the aircraft is capable of for normal operations.
Wat opvalt aan de tabel is dat het de impact in J niet terugkeert en daarmee ook niet het gewicht van de drone van invloed is. Zo lijkt dat nu. Het gaat dus nu om de spanwijdte (en oppervlak van de drone) en de snelheid.
Onze gemiddelde dichtheid in Nederland was in 2020 al 416 inwoners/km2. Daarmee staan we in de top 5 na San Marino en Malta. De meeste drone-operators in Nederland zullen in een iGRC van 5, 6 of zelfs 7 terecht komen als je boven bebouwing wilt vliegen. Die uitkomst ligt hoger dan 3 of 4 nu onder de bestaande SORA methode.
Maar… VLOS operators mogen een -1 reductie voorstellen als daarmee een grondrisico intrinsiek al mee wordt gemitigeerd. (dan is VLOS een mitigatie).
Andere mitigaties voor het grondrisico
Ook deze tabel is aan verandering onderhevig. Niet alleen de getallen, maar opvallend is dat M3 (ERP) is verplaatst naar de OSO’s (doelstellingen).
iGRC Reduction Methods |
None |
Low |
Medium |
High |
M1(A)- Strategic mitigations for ground risk |
0 |
-1 |
-2 |
-3 |
M1(B)- VLOS |
0 |
-1 |
N/A |
N/A |
M2 – Effects of ground impact are reduced |
0 |
0 |
-1 |
– 2 or -3 |
VLOS is dus ook een mitigerende maatregel waarbij het dan vooral gaat om het vermijden van het vliegen boven mensen. M1(A) en M2 lijken nog wel op de vorige versie van SORA, maar worden nauwkeuriger gespecificeerd.
Belangrijkste andere wijziging: step #9 Enhanced Containment
Stap 8 en Stap 9 worden omgedraaid in SORA 2.5. Soms kwam je er in stap 9 pas achter dat de drone niet geschikt was voor de gewenste operatie. Er worden nu aanvullende richtlijnen meegegeven om deze stap goed te doorlopen.
Conclusie
Op het eerste gezicht gaat er veel, heel veel veranderen. Begonnen we met elkaar net te wennen aan de bestaande SORA methodiek, vanaf komende zomer – als de consultatie goed verloopt – zullen we weer flink aan de studie moeten en veel moeten aanpassen.
Voor bestaande operators in Nederland betekent dit vooral iets als je een nieuw privilege wilt gaan toevoegen aan de lopende vergunning. Voor nieuwe operators kan dat betekenen dat er minder mogelijk is dan bestaande operators nu mogen, of dat je zwaardere maatregelen moet treffen zoals het vliegen met een parachute en/of meer boven ‘sheltered’ bebouwing.
Wil je meer weten? Wij zullen deze veranderingen natuurlijk meenemen in de SORA trainingen die we in maart/april 2023 zullen geven. Waarschijnlijk wordt dit een meer intensieve training dan de tweedaagse die nu gepland staat. Kijk op onze website voor meer informatie.
Heb jij nog tips om dit artikel te verbeteren? Stuur het naar mark@droneconsultancy.nl. Bedankt!
Wil je advies op gebied van State Operations of een exploitatievergunning, STS, PDRA of LUC? Download het informatiepakket op onze website, bezoek een workshop of neem contact op.
Introductieworkshop vliegen in de Specific category
Door technologisch ontwikkelingen en de komst van Europese drone regelgeving neemt het potentieel van drone verder toe de afgelopen jaren. Steeds meer ondernemers ontdekken de potentie van drones, of dit nu is voor een mooi marketingfilmpje of een complexe technische...
Trainingen en workshops 2024 in de agenda Droneconsultancy
Ook in 2024 verzorgen wij diverse trainingen en workshops voor professionele drone-operators met als doel om kennis en inzicht te vergroten op gebied van droneregelgeving in de Specific Category. Wij bieden deze trainingen en workshops aan voor zowel startende...
Drone vliegen in het buitenland in de Specific category
Steeds meer operators willen graag in het buitenland vliegen in de Specific category. Hoe werkt dat?Drone vliegen in het buitenland met de cross-border procedure Als je in het buitenland wilt gaan vliegen met je drone dan kan dat het meest eenvoudig in de Open...
RemoteID’s voldoen (nog) niet aan de wettelijke normering
Remote ID voldoet nog niet aantoonbaar Zoals je wellicht weet is Remote ID per 1 januari 2024 verplicht voor drones. Remote ID is een signaal dat elke drone moet uitzenden. ILT, afdeling Toezicht Operaties Onbemande luchtvaartuigen, moedigt operators in Nederland aan...
Dronevliegen – wat verandert er per 1 januari 2024?
Op 1 januari 2024 – volgens het Ministerie en ILT zal die datum niet meer worden uitgesteld – moeten drones uitgerust zijn met een C-label (C0 – C4). Ook voor de Specific category komen de Standaard Scenario’s beschikbaar. Wat verandert er allemaal nog meer? Moet ik...
Dronegebruik in natura2000 gebieden
Al jaren is er veel te doen over natura2000 gebieden en drones. In dit blog delen we onze kennis. Recent schreven wij een notitie over dronegebruik in de Natura2000 gebieden. De regelgeving voor dronegebruik in Europa is vastgelegd in een aantal verordeningen en er...