De binnenring van de CTR’s nu ook beschikbaar voor drone-operaties

Hoera! Eindelijk kunnen drone-operators die met een vergunning vliegen in de Specific category de gehele CTR gebruiken voor de opdrachten die ze uitvoeren. Er was veel om te doen en de opstart in december ’21 was lastig, maar nu zie je dagelijks dronevluchten in de CTR’s via Godrone tot in de ‘oude binnenring’.

Buitenring CTR bestaat voor drones niet meer

De Europese regelgeving maakt geen onderscheid tussen binnen- en buitenring zoals wij die in Nederland wel jarenlang gekend hebben. In die zin was Nederland echt een ‘special’. Voor ROC houders was het al jaren een grote wens om wel opdrachten aan te kunnen nemen in Hoofddorp en voorbij de dam in Amsterdam. Omdat er tot nu toe vooral goede ervaringen waren met de drone-operaties van ROC houders in de buitenring, is dat nu mogelijk gemaakt voor de rest van de CTR. Veel vragen die wij krijgen gaan over het vliegen in de CTR. Vragen zoals:

Drone zonder PH-nummer? Wat te doen met het call-sign?

LVNL meldde onlangs:

Bij het afschaffen van de PH-registratie voor drones is ook de vliegplanverplichting komen te vervallen. Voor ATC is het huidige drone registratienummer (RDW nummer) niet werkbaar. Daarom is de volgende, tijdelijke oplossing bedacht als R/T call sign voor drones wanneer er met een verkeerstoren radiocontact moet worden gemaakt: UNMANNED -bedrijfsnaam-. Bijvoorbeeld: UNMANNED DDS (Delta Delta Sierra).

LVNL kan helaas geen velden in een ingediend missieplan wijzigen, daarom bij deze het verzoek het nieuwe call sign voortaan te vermelden in het veld waar eerst de PH-registratie werd vermeld. We hopen dat er spoedig een definitieve oplossing wordt aangedragen’. Aldus de LVNL en met dank aan Dutch Drone Survey voor deze informatie.

Kijk op de website van LVNL voor de laatste informatie. Dronewatch schreef er ook een helder artikel over.

Is nog altijd R/T nodig?

We zouden misschien toch een app krijgen? Moet ik nog altijd R/T (Radio/Telefonie) als opleiding hebben gedaan? Ik kan R/T toch niet bijtekenen op mijn RPA-L, want die is toch niet meer geldig? Dat klopt en ja, er is nog altijd R/T nodig, zoals dat ook in de procedure in het handboek staat beschreven. Echter, je kunt dat niet meer bijschrijven op je RPA-L. Je hebt dus nog wel de juiste apparatuur nodig voor het tweezijdig radiocontact met LNVL. Om het jargon te kennen en daarin te oefenen is een opleiding dus wel noodzakelijk!

Mag ik met mijn drone ook hoger vliegen dan 45 meter?

Ja, zelfs de 45 meter grens is losgelaten en daarmee is de maximale vlieghoogte nu 120 meter. Uiteraard mag de LVNL altijd begrenzen of weigeren, maar in overleg is veel mogelijk.

Mag ik met een vergunning op basis van een PDRA vliegen in de CTR?

Voor veel operators die de Specific category is dit een vraag. ILT meldde daarop:

Het verschil tussen de buiten- en binnenring vis olgens EASA niet meer relevant . Dat betekent dat luchtwerk in Civiele CTR`s geheel mogelijk is onder PDRA-S01. Uiteraard geldt dit wel enkel wanneer er een adequate procedure is beschreven in het handboek naar oordeel van de ILT inspecteur.

Meer lezen over het vliegen als operator op basis van een PDRA? Lees dit blog.

Vragen? Neem contact met ons op voor een consult of kijk in de agenda voor de juiste training bijvoorbeeld over de Specific category of SORA. Kijk in de agenda. Ook helpen wij ROC operators bij omzetting en bieden wij het up to date houden van handboeken aan.

Bron foto bovenaan: www.map.godrone.nl

Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS

Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS

Hoe voer je een risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS uit?In dit artikel lees je op hoofdlijnen hoe een Europese risicoanalyse uitgevoerd moet worden. Om het artikel niet te groot te maken lees je in dit artikel stap 1 tot en met 6.Wanneer voer je een...

Lees meer