Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd in Nederland!

De EU-regelgeving biedt nieuwe mogelijkheden en is zodanig anders dan de vorige Nederlandse wetgeving dat we er allemaal aan moeten wennen. In principe is alles mogelijk zolang je de risico’s maar kunt beheersen. Het is ‘risk based’ in tegenstelling tot het Nederlandse ‘rule based’. De voorgeschreven risicoanalyse onder de Europese wetgeving is de SORA methodiek. Die is niet eenvoudig toe te passen, ondanks de tooling die inmiddels voorhanden is. Daarom is er ook een aantal Europese PDRA’s ontwikkeld die operators in staat stelt toch in de Specific categorie te vliegen.

Wat kun je nu eigenlijk met een PDRA? Is deze in Nederland te gebruiken voor het vliegen in de Specific categorie? Het antwoord is: jazeker! Sinds vandaag zijn er een tweetal blije klanten, MediaGen | Dronewize NLD-OA-001/01 en Matthijs de Vos NLD-OA-002/01 die via de PDRA-S01 onder een exploitatievergunning vliegen. Het was een enorme zoektocht in nauwe samenwerking met de ILT, maar het is gelukt.

Wat kun je met een PDRA?

Begin dit jaar wisten we niet eens of we de PDRA konden gebruiken, laat staan wat je ermee zou kunnen doen. De PDRA is – weten we nu – in te zetten voor vele operaties, zoals het vliegen in militaire CTR’s en zelfs civiele CTR’s én zelfs (op termijn) de binnenring. De voorwaarde is dat de procedures goed staan beschreven in het Operationele Handboek én dat je de voorwaarden en beperkingen van de PDRA respecteert.

Wat zijn de belangrijkste beperkingen van PDRA-S01*?

  • Geen autonome operaties: de piloot op afstand moet de controle over de UA kunnen behouden.
  • De piloot op afstand mag niet werken vanuit een rijdend voertuig.
  • De piloot op afstand mag de besturing van de UA niet overdragen.
  • VLOS (Visual Line of Sight)
  • Gewicht lager dan 25 kg.
  • Doorsnede UAS kleiner dan 3 meter.
  • Vliegen in geozones die gesloten zijn voor de Open categorie, zoals militaire en civiele CTR’s, inclusief stedelijke gebieden, industrie, haven, nachtvluchten etc.
  • Gecontroleerd grondgebied*
  • Maximale vlieghoogte 120 meter (bij objecten + 15 meter)
  • Grondrisicobuffer 1:3 (30 meter hoog, 10 meter afstand
  • Geen gevaarlijke goederen.
  • UAS-operaties moeten worden uitgevoerd over een gecontroleerd grondoppervlak.

*Wij hebben de PDRA-voorwaarden samengevat. De details lees je in de EASA Easy Access Rules.

Met name de laatste beperking is voor sommige operators niet wenselijk. Het volledige Operationele Volume moet namelijk vrij blijven van ‘uninvolved people’. Het OV bestaat uit het vlieggebied én het zogenaamde contingency gebied.

Wat heb je nodig?

  • In de PDRA worden de STS-01 opleidingseisen genoemd. Wij raden daarom aan de opleiding A1/A2/A3 en de aanvullende competenties te leren. Opleiding en toetsing is mogelijk bij een aantal erkende vliegscholen in Nederland. Een medische keuring is niet (meer) nodig.
  • Verder ben je verzekerd (aansprakelijkheid) en verklaar je (eventueel met bewijsmateriaal) dat je UAS luchtwaardig is.
  • Je hebt een ConOps beschrijving en een Operationeel Handboek nodig met daarin de juiste procedures.

Er zijn momenteel nog drie PDRA’s met andere voorwaarden. Wil je ook vliegen in de Specific onder een PDRA? Neem contact op via mark@droneconsultancy.nl

Wil je meer weten of zelf een PDRA aanvragen? Kijk voor training of een workshop in de agenda voor de volgende Specific Operations Workshop.

Wij geven regelmatig trainingen over de EU regelgeving, ConOps en SORA. Kijk in de agenda. Ook helpen wij ROC operators bij deze lastige overgangsfase en bieden het up to date houden van handboeken aan.

Opfriscursus EU regelgeving in Hilversum

Opfriscursus EU regelgeving in Hilversum

DE WORKSHOP Na deze korte workshop mét certficaat staat de regelgeving weer scherp op je netvlies. Deze workshop is zowel bedoeld voor operators die nog niet allemaal zijn omgezet naar de EU, maar ook voor hen die graag een update krijgen en vragen willen stellen. Het...

Nieuwjaarsevent workshop voor OA vergunninghouders 20 januari 2023

Nieuwjaarsevent workshop voor OA vergunninghouders 20 januari 2023

Hoe declareer je nieuwe drones? Wat is er weer anders in 2023? Regelmatig veranderen procedures bij de ILT en bij EASA. Op 20 januari in 2023 verzorgen wij een live workshop - nieuwjaarsevent voor Specific professionals en OA houders - waarbij we ingaan op de vele...

Cross-border operations voor OA houders

Cross-border operations voor OA houders

Wil je over de grens vliegen? Hoe werkt de cross-border procedure Ondanks dat het de bedoeling was om te harmoniseren en gemakkelijker over de grenzen te werken in Europa, blijkt dat nog altijd lastig. In Duitsland heb je te maken met de deelstaten. In andere landen...

Online introductiecursus Specific 17 april 2023

Online introductiecursus Specific 17 april 2023

Overweeg je te vliegen in de Specific Category? Het is ingewikkeld als je nu wilt gaan vliegen in de Specific category: er is duizelingwekkend veel informatie, maar hoe bepaal ik nu wat voor mijn 'Concept of Operations' het handigste is: een SORA of een PDRA? Of kan...

Online workshop introductie Specific Category op 16 december 2022

Online workshop introductie Specific Category op 16 december 2022

Overweeg je te vliegen in de Specific Category? Het is ingewikkeld als je nu wilt gaan vliegen in de Specific category: er is duizelingwekkend veel informatie, maar hoe bepaal ik nu wat voor mijn 'Concept of Operations' het handigste is: een SORA of een PDRA? Of kan...

Opfriscursus EU droneregelgeving Specific category

Opfriscursus EU droneregelgeving Specific category

DE WORKSHOP Heb je behoefte om je kennis op te frissen? Heb je al een audit gehad of krijg je deze nog en heb je vragen? Of wil je andere OA drone operators ontmoeten en ervaringen delen? Dan doe je vast mee met deze opfris/veegcursus EU regelgeving. Je krijgt van ons...