fbpx

Professioneel dronevliegen in de Specific categorie

Over standaard scenario’s, PDRA’s en SORA methodiek voor Specific categorie drone-operators

Als je als operator vanaf 2021 niet voldoende kunt vliegen in de EU open categorie, dan kom je in de specifieke categorie terecht. Om in de Specific categorie te vliegen heb je dit nodig:

1.Operationeel handboek

De operator dient een (goedgekeurd) operationeel handboek te hebben als basis voor de vliegoperaties. Dit blijft dus zo. Voor operaties in de open categorie is er geen operationeel handboek nodig.

2. Exploitatievergunning met een SORA, PDRA, STS of LUC

Je kunt op drie manieren met een exploitatievergunning in de Specific categorie vliegen.

  1. Declaratie van een Standaard Scenario (STS) dat is gebaseerd op een SORA.
  2. Declaratie van een Pre Defined Risk Assessment (PDRA) dat is gebaseerd op een SORA.
  3. Met een Light UAS operator Certificate (LUC).

 

Standaard Scenario (STS)

Het meest eenvoudig is om onder een standaardscenario (STS) te vliegen. De voorwaarden van deze al uitgeschreven operatie en risico-analyse dien je te accepteren. Door eenmalig een STS te declareren bij de ILT ontvang je een vergunning voor het type operatie dat in de STS staat beschreven. Zo werkt het momenteel ook bij de Nederlandse STS1A, STS2A en STS3A. Let op: de Nederlandse STS’en zelf niet beschikbaar voor exploitatievergunninghouders en de Europese kun je pas in december 2021 declareren in Nederland.

De STS declareer je bij ILT en je voegt de maatregelen en voorwaarden toe aan het operationeel handboek. In mei 2020 zijn de eerste twee Europese STS’en verschenen:

  • STS-01 VLOS operatie boven een gecontroleerde grondoppervlakte in een bevolkte omgeving
  • STS-02 BVLOS operatie met een of meerdere waarnemers boven een gecontroleerde grondoppervlakte in een dunbevolkte omgeving

Voor beide STS’en heeft de operator een C5 of C6 gemarkeerde drone nodig die momenteel ook nog niet verkrijgbaar zijn.

Pre Defined Risk Assessment (PDRA)

Naast STS zijn er ook pre-defined risk assessments (PDRA). Deze worden ontwikkeld voor operaties die veel operators zullen uitvoeren en met relatief eenvoudige mitigerende maatregelen. De luchtvaartautoriteit in Nederland stelt soms ook een PDRA op. Anderen komen vanuit EASA.

Een STS is meer in detail uitgewerkt en beperkter in reikwijdte en mogelijkheden. Een PDRA is meer algemeen van aard en heeft alleen betrekking op veiligheidsrisico’s. Verder is het grote verschil dat Nationale STS’en niet worden toegestaan (alleen Europees beschikbaar) en PDRA’s straks wel.

De PDRA leg je ook bij ILT voor ter goedkeuring als je deze zelf wilt ontwikkelen. Inmiddels heeft Europa vier PDRA’s ontwikkeld voor zowel BVLOS als VLOS operaties, waarbij PDRA-S01 een aanvulling geeft op STS1 waarbij het mogelijk is om te vliegen zonder Cx markering.

Specific Operations Risk Assessment (SORA)

De basis van een STS en PDRA is de SORA risicoanalyse. Deze Specific Operations Risk Assessment (SORA) is nodig om een PDRA of STS te ontwikkelen als deze nog niet bestaat. In dat geval dien je als operator zelf, of met ondersteuning van een adviseur, zelf een analyse uit te voeren en de concept operatie (ConOps) uit te schrijven. Verder kun je een SORA niet gebruiken voor zeer risicovolle operaties.

Met een in Nederland goedgekeurde SORA kun je in andere EU landen opereren. Wel zegt de regelgeving dat je mitigerende maatregelen aan moet passen voor het lokale luchtruim, terrein, bevolkte gebied en klimaat. Deze revisie dien je in bij de ILT in en deze wordt dan door de luchtvaartautoriteit van het betreffende land gekeurd.

Meer weten over het uitvoeren van een SORA? Lees het artikel.

Light Operator UAS Certificate (LUC)

Voer je zeer speciale operaties uit en ben je afhankelijk van SORA’s om deze te kunnen uitvoeren, dan is het interessant om een Light UAS operator Certificate te verkrijgen. Onder deze vergunning:

  1. kun je eigen SORA’s voorafgoedkeuren, waarbij ILT achteraf controleert.
  2. hoef je geen verplichte exploitatieverklaring en exploitatievergunning aan te vragen voor een STS.

Om voor een LUC in aanmerking te komen dient de operator te voldoen aan aanvullende eisen waarbij het er vooral om draait dat je een bepaald volwassenheidsniveau kunt aantonen. Dit proces lijkt meer op een certificeringsproces waarbij samen met de ILT wordt toegewerkt naar een grotere volwassenheid waar de LUC de resultante van is.

Verwijzingen naar Europese wetgeving

Meer informatie is onder andere beschikbaar bij EASA: Easy Access Rules Unmanned Aircraft en op de website van ILT. Aanpassingen in aanvullende verordeningen (zoals EU 2020/639 en EU 2020/746) zijn van toepassing.


 

Wil je een STS, PDRA of LUC?  Plan een afspraak via de website.

 


 

Foto bovenaan dit artikel is van Dronepoint uit Zeist.

 

Oost West thuis best: nieuw kantoor

Oost West thuis best: nieuw kantoor

Oost West thuis best: Droneconsultancy betrekt een nieuw kantoor in Hilversum Tijdens de Paasdagen zijn wij in ons nieuwe kantoor getrokken. Geheel tegendraads: terwijl de meeste mensen graag weer naar kantoor buitenshuis gaan, kozen wij juist voor een kantoor aan...

Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS

Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS

Hoe voer je een risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS uit?In dit artikel lees je op hoofdlijnen hoe een Europese risicoanalyse uitgevoerd moet worden. De bron is: Easy Access Rules for Unmanned Aircraft Systems (EASA, 2021). Om het artikel niet te groot te...

Consultatieronde: kosten specific categorie bekend

Consultatieronde: kosten specific categorie bekend

Zojuist is de start van de internetconsultatie Regels voor onbemande luchtvaartuigen (drones) en uitvoering Europese Verordeningen afgekondigdNieuwe Europese regels Vanaf 31 december 2020 gelden nieuwe, Europese regels voor het vliegen met een onbemand luchtvaartuig...

EU droneregelgeving in de Specific categorie

EU droneregelgeving in de Specific categorie

Mogelijkheden in de Specific categorieDe nieuwe EU regelgeving voor onbemande luchtvaart zijn risicogebaseerd. De regels worden op EU niveau vastgesteld, terwijl de uitvoering op nationaal niveau wordt georganiseerd. Er zal geen onderscheid meer zijn tussen de...