Deel 1: wat er (nog) niet gaat veranderen

SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25

In dit korte artikel deel ik de belangrijkste veranderingen met de komst van SORA versie 2.5:

  • Deel 1: wat er niet gaat veranderen
  • Deel 2: de twee belangrijkste SORA veranderingen

LET OP: deze SORA versie is nog niet definitief en zal na consultatie met de lidstaten pas na de zomer van 2023 geëffectueerd worden.

Waarom SORA 2.5

SORA is destijds, zo meldde Natale Di Rubbo (EASA), gestart met een betaversie van SORA. Liever iets dan nog langer uitstellen. Nu, met twee jaar ervaring, is het tijd voor een update, aldus Natale. Wel zijn er al langer problemen, zoals de onduidelijkheid over Stap 9 van de SORA en het vliegen boven bebouwing, onduidelijkheid over het classificeren van het luchtruim en met FPV drones. Niet alle problemen worden nu aangepakt in de 2.5 versie.

Conceptueel geen veranderingen

Wat wel gelijk blijft is het concept van SORA: het bepalen van het grond- en luchtrisico met een totaal SAIL level en OSO’s (operationele doelstellingen). Wel worden vele stukken tekst aangepast om ze te verduidelijken en te simplificeren. Annex i bevat bijvoorbeeld een aanvulling en uitleg van alle definities. Een voorbeeld:

Assembly of people: Area where persons are unable to move quickly away in case of a potential UAS crash due to the density of the people present.

De term ConOps gaat verdwijnen omdat dit veel verwarring geeft. Annex A gaat helpen om een Operationeel Handboek te bouwen die geschikt is voor SORA. EASA wil hiermee de drempel verlagen om als professional in te stappen. Maar wordt het echt eenvoudiger om te vliegen in de Specific category?

Luchtrisico: nu geen veranderingen

Vooralsnog wordt het bepalen van het luchtrisico (ARC-a t/m d) nog niet aangepast. Wel is een taskforce opgezet om voor Europa een nieuwe manier te zoeken, want de huidige methode zorgt voor veel verwarring en discussie. Reken er daarom maar op dat er nog een aanpassing gaat volgen later in 2023.

Wat verder hetzelfde blijft

Een OA (Operational Authorisation) blijft noodzakelijk om in de Specific category te vliegen. Voor de aanvraag van een exploitatievergunning is nu en straks nodig:

  • SORA
  • Operations Manual
  • Bewijsmateriaal (compliance evidence)

Verder lezen? Deel 2 over de veranderingen.

Meer weten? Meldt je aan voor de eerstvolgende Specific workshop. Kijk in de agenda!

Heb jij nog tips om dit artikel te verbeteren? Stuur het naar mark@droneconsultancy.nl. Bedankt!


Wil je advies op gebied van State Operations of een exploitatievergunning, STS, PDRA of LUC? Download het informatiepakket op onze website, bezoek een workshop of neem contact op.

EU droneregelgeving in de Specific categorie

EU droneregelgeving in de Specific categorie

Mogelijkheden in de Specific categorie (update maart 2022)De nieuwe EU regelgeving voor onbemande luchtvaart zijn risicogebaseerd. De regels worden op EU niveau vastgesteld, terwijl de uitvoering op nationaal niveau wordt georganiseerd. Er is geen onderscheid...

Lees meer
Oost West thuis best: Droneconsultancy kantoor thuis

Oost West thuis best: Droneconsultancy kantoor thuis

Kantoor aan huis In 2021 zijn wij van de Gijsbrecht van Amstelstraat naar huis gegaan. Geheel tegendraads, in het voorjaar middenin de Coronacrisis, kozen wij juist voor een kantoor aan huis terwijl veel mensen snakten om weer van huis weg te gaan. Het past bij onze...

Lees meer
Nachtvliegen met drones (buiten UDP)

Nachtvliegen met drones (buiten UDP)

Regelmatig nachtvliegen voor drone-operators nu ook mogelijkDe Nationale wetgeving verbiedt nachtvliegen met drones in Nederland. Sinds 2021 was nachtvliegen al beperkt mogelijk met een ROC vergunning en daar was een eenmalige ontheffingsaanvraag voor vereist....

Lees meer
Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd!

Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd!

Eerste PDRA's met exploitatievergunning goedgekeurd in Nederland!De EU-regelgeving biedt nieuwe mogelijkheden en is zodanig anders dan de vorige Nederlandse wetgeving dat we er allemaal aan moeten wennen. In principe is alles mogelijk zolang je de risico’s maar kunt...

Lees meer