Deel 1: wat er (nog) niet gaat veranderen

SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25

In dit korte artikel deel ik de belangrijkste veranderingen met de komst van SORA versie 2.5:

  • Deel 1: wat er niet gaat veranderen
  • Deel 2: de twee belangrijkste SORA veranderingen

LET OP: deze SORA versie is nog niet definitief en zal na consultatie met de lidstaten pas na de zomer van 2023 geëffectueerd worden.

Waarom SORA 2.5

SORA is destijds, zo meldde Natale Di Rubbo (EASA), gestart met een betaversie van SORA. Liever iets dan nog langer uitstellen. Nu, met twee jaar ervaring, is het tijd voor een update, aldus Natale. Wel zijn er al langer problemen, zoals de onduidelijkheid over Stap 9 van de SORA en het vliegen boven bebouwing, onduidelijkheid over het classificeren van het luchtruim en met FPV drones. Niet alle problemen worden nu aangepakt in de 2.5 versie.

Conceptueel geen veranderingen

Wat wel gelijk blijft is het concept van SORA: het bepalen van het grond- en luchtrisico met een totaal SAIL level en OSO’s (operationele doelstellingen). Wel worden vele stukken tekst aangepast om ze te verduidelijken en te simplificeren. Annex i bevat bijvoorbeeld een aanvulling en uitleg van alle definities. Een voorbeeld:

Assembly of people: Area where persons are unable to move quickly away in case of a potential UAS crash due to the density of the people present.

De term ConOps gaat verdwijnen omdat dit veel verwarring geeft. Annex A gaat helpen om een Operationeel Handboek te bouwen die geschikt is voor SORA. EASA wil hiermee de drempel verlagen om als professional in te stappen. Maar wordt het echt eenvoudiger om te vliegen in de Specific category?

Luchtrisico: nu geen veranderingen

Vooralsnog wordt het bepalen van het luchtrisico (ARC-a t/m d) nog niet aangepast. Wel is een taskforce opgezet om voor Europa een nieuwe manier te zoeken, want de huidige methode zorgt voor veel verwarring en discussie. Reken er daarom maar op dat er nog een aanpassing gaat volgen later in 2023.

Wat verder hetzelfde blijft

Een OA (Operational Authorisation) blijft noodzakelijk om in de Specific category te vliegen. Voor de aanvraag van een exploitatievergunning is nu en straks nodig:

  • SORA
  • Operations Manual
  • Bewijsmateriaal (compliance evidence)

Verder lezen? Deel 2 over de veranderingen.

Meer weten? Meldt je aan voor de eerstvolgende Specific workshop. Kijk in de agenda!

Heb jij nog tips om dit artikel te verbeteren? Stuur het naar mark@droneconsultancy.nl. Bedankt!


Wil je advies op gebied van State Operations of een exploitatievergunning, STS, PDRA of LUC? Download het informatiepakket op onze website, bezoek een workshop of neem contact op.

Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS

Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS

Hoe voer je een risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS uit?In dit artikel lees je op hoofdlijnen hoe een Europese risicoanalyse uitgevoerd moet worden. Om het artikel niet te groot te maken lees je in dit artikel stap 1 tot en met 6.Wanneer voer je een...

Lees meer