Steeds meer operators willen graag in het buitenland vliegen in de Specific category. Hoe werkt dat?

Drone vliegen in het buitenland met de cross-border procedure

Als je in het buitenland wilt gaan vliegen met je drone dan kan dat het meest eenvoudig in de Open category. In Belgie kun je dan meer doen dan wij hier in Nederland, zoals nactvliegen. Een leuk artikel over de verschillen tussen Belgie en Nederland vonden wij hier.

Om in het buitenland te kunnen vliegen in de Specific category is een zogenaamde cross-border aanvraag noodzakelijk. In principe vraag je dit aan voor een specifieke serie operaties. Deze kun je, na akkoord van de betreffende overheid, ook in de Specific category vliegen in de andere EU lidstaat. Het formulier voor de cross-border aanvraag kun je op onze website downloaden. Let op: veel landen hebben eigen cross-border formulieren ontwikkeld.

Cross-border procedure

Wanneer je als UA operator wilt gaan vliegen in een andere lidstaat, dan moet je volgens artikel 13 van EU 2020/639:

  1. Een kopie van de operational authorisatie (OA) toesturen met
  2. De locaties waar de beoogde operaties zullen plaatsvinden, inclusief eventueel geupdate procedures waarbij met name naar de specifieke lokale risico’s moet worden gekeken.

Eventeel moet het operationeel handboek worden aangevuld voor de lokale omstandigheden en dat moet dan worden meegestuurd. De betreffende overheid zal dan, zonder onnodige vertraging, zo staat er in de wet te lezen deze aanvraag evalueren en goedkeuren. Indien akkoord, dan moet onze overheid hiervan bericht krijgen en jij als operator uiteraard. Na deze acceptatie je aan de slag.

Tot zover de theorie. De praktijk is weerbarstig. Waar staat uberhaupt het cross-border formulier? Waar moet ik die dan inleveren? Kijk alvast op deze EASA website.

SORA 2.5 Specific Cat wat gaat er veranderen deel 1

SORA 2.5 Specific Cat wat gaat er veranderen deel 1

Deel 1: wat er (nog) niet gaat veranderen SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25 In dit korte artikel deel ik de belangrijkste...

3 tips ter voorbereiding van ILT audits van drone-operaties

3 tips ter voorbereiding van ILT audits van drone-operaties

Hoe gaat een audit in zijn werk? 3 tips om goed voorbereid te zijn.Een aantal van onze klanten heeft inmiddels een audit van de ILT gehad. Veel andere klanten vragen: wat komt daarbij kijken? Hoe gaat dat? Het begint met een brief per email die je ca. 1 maand van...

Dronevliegen in de Specific categorie

Dronevliegen in de Specific categorie

Professioneel dronevliegen in de Specific categorie, zo gaat dat:Over standaard scenario’s, PDRA’s en SORA methodiek voor Specific categorie drone-operatorsAls je als operator niet voldoende kunt doen in de Open categorie (zwaardere drone, binnen zones etc.), dan kom...

State Operations Opt-in per 1 juni 2022

State Operations Opt-in per 1 juni 2022

‘Overheidsgerelateerde’ vliegorganisaties zoals Omgevingdienst, Waterschap, Rijkswaterstaat, ILT, NVWA, Provincie en Gemeente zijn een ‘State Operator’. Wat kunnen zij doen om legaal met een drone te vliegen?

Project-bomen voor Droneconsultancy

Project-bomen voor Droneconsultancy

In Coronatijd hebben we toch ook allemaal weer ontdekt hoe belangrijk de natuur is. Niet alleen die van ver-weg, maar juist ook de natuur om de hoek is zo belangrijk. Bij Droneconsultancy hebben we besloten om niet alleen te genieten van het bos, maar er ook aan bij te gaan dragen, want het is hoog tijd dat we werkelijk iets terugdoen voor de aarde.

EU droneregelgeving in de Specific categorie

EU droneregelgeving in de Specific categorie

Mogelijkheden in de Specific categorie (update maart 2022)De nieuwe EU regelgeving voor onbemande luchtvaart zijn risicogebaseerd. De regels worden op EU niveau vastgesteld, terwijl de uitvoering op nationaal niveau wordt georganiseerd. Er is geen onderscheid...