Op 1 januari 2024 – volgens het Ministerie en ILT zal die datum niet meer worden uitgesteld – moeten drones uitgerust zijn met een C-label (C0 – C4). Ook voor de Specific category komen de Standaard Scenario’s beschikbaar. Wat verandert er allemaal nog meer? Moet ik iets doen als operator?

 

Open category

Vanaf 1 januari 2024 vlieg je in de Open category met een drone met C-label. Steeds meer drones komen beschikbaar met een C-label. Dronewatch schreef er dit artikel over.

Heb je geen C-label voor je drone en/of wordt deze niet door de leverancier verstrekt? Geen probleem. Je mag er nog altijd mee vliegen, maar vanaf 1/1/’24 alleen nog in de A3 category. Heb je een drone die lichter is dan 250 gram zonder cx label? Dan mag je nog wel in A1 vliegen. Drones die worden gekocht na 1/1/2024 moeten wel allemaal voorzien zijn van een C-label. Je kunt dit nalezen op de website van EASA. Belangrijk is om ook Remote Identification in te stellen. Dat moest eigenlijk al, maar het was nog vaak niet mogelijk.

 

Specific category

Ook in de Specific category zijn labels beschikbaar waarmee je gemakkelijker in deze category kunt vliegen. C5 en C6 drones worden ingezet de Standaard Scenario’s. De eerste C6 drone komt er aan. Daarmee kun je als operator onder STS 2 (beperkt) BVLOS vliegen. Let op: in Nederland gelden aanvullende restricties voor BVLOS vluchten.

Ook in de Specific category moet een UA een Elektronisch ID moeten uitzenden. Wil je deze zelf toevoegen aan een bestaande drone, dan moet het ID apparaatje zelf een CE markering hebben (via Module A: zelfdeclaratie van de leverancier).

Standaard Scenario’s

Per 1/1/’24 zijn ook de Standaard Scenario’s STS-01 en STS-02 in Nederland te declareren. Uitleg over de scenario’s kun je bij Dronewatch vinden. Wil je onder zo’n scenario vliegen, dan kun je – het scenario declareren met alle bijbehorende bewijsmaterialen zoals het Operation Handboek. ILT zal deze niet vooraf controleren, maar doet dat tijdens een audit.

Wat moet ik doen als Operator?

Vlieg je in de Open category of ook al in de Specific category? In beide gevallen moet de drone een Remote ID gaan uitzenden. In veel drones biedt de leverancier die mogelijkheid al.

Wil je vliegen in de Specific category? Kijk dan of een STS uitkomst kan bieden. Mocht je daar een vraag over hebben, neem dan deel aan een van onze workshops ‘vliegen in de specific category’.

Voor Operators die al vliegen in de Specific category is het checken van het uitzenden van het ID van belang. Hierover en meer zullen wij spreken tijdens de workshops speciaal voor OA operators.

Vragen/opmerkingen op dit blog? Nog niet alles is duidelijk, dus laat het ons weten. Stuur je vraag naar admin@dimensiesvangroei.nl

SORA 2.5 de belangrijkste veranderingen deel 2

SORA 2.5 de belangrijkste veranderingen deel 2

SORA 2.5 komt er aan. Wat zijn de belangrijkste veranderingen? Dit is deel 2.SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25 In dit korte artikel...

Lees meer
SORA 2.5 Specific Cat wat gaat er veranderen deel 1

SORA 2.5 Specific Cat wat gaat er veranderen deel 1

Deel 1: wat er (nog) niet gaat veranderen SORA gaat veranderen. In februari host EASA een 2-daagse workshop over dit onderwerp: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/events/sora-workshop-version-20-25 In dit korte artikel deel ik de belangrijkste...

Lees meer
Dronevliegen in de Specific categorie

Dronevliegen in de Specific categorie

Professioneel dronevliegen in de Specific categorie, zo gaat dat:Over standaard scenario’s, PDRA’s en SORA methodiek voor Specific categorie drone-operatorsAls je als operator niet voldoende kunt doen in de Open categorie (zwaardere drone, binnen zones etc.), dan kom...

Lees meer
State Operations Opt-in per 1 juni 2022

State Operations Opt-in per 1 juni 2022

‘Overheidsgerelateerde’ vliegorganisaties zoals Omgevingdienst, Waterschap, Rijkswaterstaat, ILT, NVWA, Provincie en Gemeente zijn een ‘State Operator’. Wat kunnen zij doen om legaal met een drone te vliegen?

Lees meer
Project-bomen voor Droneconsultancy

Project-bomen voor Droneconsultancy

In Coronatijd hebben we toch ook allemaal weer ontdekt hoe belangrijk de natuur is. Niet alleen die van ver-weg, maar juist ook de natuur om de hoek is zo belangrijk. Bij Droneconsultancy hebben we besloten om niet alleen te genieten van het bos, maar er ook aan bij te gaan dragen, want het is hoog tijd dat we werkelijk iets terugdoen voor de aarde.

Lees meer