Op 1 januari 2024 – volgens het Ministerie en ILT zal die datum niet meer worden uitgesteld – moeten drones uitgerust zijn met een C-label (C0 – C4). Ook voor de Specific category komen de Standaard Scenario’s beschikbaar. Wat verandert er allemaal nog meer? Moet ik iets doen als operator?

 

Open category

Vanaf 1 januari 2024 vlieg je in de Open category met een drone met C-label. Steeds meer drones komen beschikbaar met een C-label. Dronewatch schreef er dit artikel over.

Heb je geen C-label voor je drone en/of wordt deze niet door de leverancier verstrekt? Geen probleem. Je mag er nog altijd mee vliegen, maar vanaf 1/1/’24 alleen nog in de A3 category. Heb je een drone die lichter is dan 250 gram zonder cx label? Dan mag je nog wel in A1 vliegen. Drones die worden gekocht na 1/1/2024 moeten wel allemaal voorzien zijn van een C-label. Je kunt dit nalezen op de website van EASA. Belangrijk is om ook Remote Identification in te stellen. Dat moest eigenlijk al, maar het was nog vaak niet mogelijk.

 

Specific category

Ook in de Specific category zijn labels beschikbaar waarmee je gemakkelijker in deze category kunt vliegen. C5 en C6 drones worden ingezet de Standaard Scenario’s. De eerste C6 drone komt er aan. Daarmee kun je als operator onder STS 2 (beperkt) BVLOS vliegen. Let op: in Nederland gelden aanvullende restricties voor BVLOS vluchten.

Ook in de Specific category moet een UA een Elektronisch ID moeten uitzenden. Wil je deze zelf toevoegen aan een bestaande drone, dan moet het ID apparaatje zelf een CE markering hebben (via Module A: zelfdeclaratie van de leverancier).

Standaard Scenario’s

Per 1/1/’24 zijn ook de Standaard Scenario’s STS-01 en STS-02 in Nederland te declareren. Uitleg over de scenario’s kun je bij Dronewatch vinden. Wil je onder zo’n scenario vliegen, dan kun je – het scenario declareren met alle bijbehorende bewijsmaterialen zoals het Operation Handboek. ILT zal deze niet vooraf controleren, maar doet dat tijdens een audit.

Wat moet ik doen als Operator?

Vlieg je in de Open category of ook al in de Specific category? In beide gevallen moet de drone een Remote ID gaan uitzenden. In veel drones biedt de leverancier die mogelijkheid al.

Wil je vliegen in de Specific category? Kijk dan of een STS uitkomst kan bieden. Mocht je daar een vraag over hebben, neem dan deel aan een van onze workshops ‘vliegen in de specific category’.

Voor Operators die al vliegen in de Specific category is het checken van het uitzenden van het ID van belang. Hierover en meer zullen wij spreken tijdens de workshops speciaal voor OA operators.

Vragen/opmerkingen op dit blog? Nog niet alles is duidelijk, dus laat het ons weten. Stuur je vraag naar admin@dimensiesvangroei.nl

EU droneregelgeving in de Specific categorie

EU droneregelgeving in de Specific categorie

Mogelijkheden in de Specific categorie (update maart 2022)De nieuwe EU regelgeving voor onbemande luchtvaart zijn risicogebaseerd. De regels worden op EU niveau vastgesteld, terwijl de uitvoering op nationaal niveau wordt georganiseerd. Er is geen onderscheid...

Lees meer
Oost West thuis best: Droneconsultancy kantoor thuis

Oost West thuis best: Droneconsultancy kantoor thuis

Kantoor aan huis In 2021 zijn wij van de Gijsbrecht van Amstelstraat naar huis gegaan. Geheel tegendraads, in het voorjaar middenin de Coronacrisis, kozen wij juist voor een kantoor aan huis terwijl veel mensen snakten om weer van huis weg te gaan. Het past bij onze...

Lees meer
Nachtvliegen met drones (buiten UDP)

Nachtvliegen met drones (buiten UDP)

Regelmatig nachtvliegen voor drone-operators nu ook mogelijkDe Nationale wetgeving verbiedt nachtvliegen met drones in Nederland. Sinds 2021 was nachtvliegen al beperkt mogelijk met een ROC vergunning en daar was een eenmalige ontheffingsaanvraag voor vereist....

Lees meer
Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd!

Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd!

Eerste PDRA's met exploitatievergunning goedgekeurd in Nederland!De EU-regelgeving biedt nieuwe mogelijkheden en is zodanig anders dan de vorige Nederlandse wetgeving dat we er allemaal aan moeten wennen. In principe is alles mogelijk zolang je de risico’s maar kunt...

Lees meer