Op 1 januari 2024 – volgens het Ministerie en ILT zal die datum niet meer worden uitgesteld – moeten drones uitgerust zijn met een C-label (C0 – C4). Ook voor de Specific category komen de Standaard Scenario’s beschikbaar. Wat verandert er allemaal nog meer? Moet ik iets doen als operator?
Open category
Vanaf 1 januari 2024 vlieg je in de Open category met een drone met C-label. Steeds meer drones komen beschikbaar met een C-label. Dronewatch schreef er dit artikel over.
Heb je geen C-label voor je drone en/of wordt deze niet door de leverancier verstrekt? Geen probleem. Je mag er nog altijd mee vliegen, maar vanaf 1/1/’24 alleen nog in de A3 category. Heb je een drone die lichter is dan 250 gram zonder cx label? Dan mag je nog wel in A1 vliegen. Drones die worden gekocht na 1/1/2024 moeten wel allemaal voorzien zijn van een C-label. Je kunt dit nalezen op de website van EASA. Belangrijk is om ook Remote Identification in te stellen. Dat moest eigenlijk al, maar het was nog vaak niet mogelijk.
Specific category
Ook in de Specific category zijn labels beschikbaar waarmee je gemakkelijker in deze category kunt vliegen. C5 en C6 drones worden ingezet de Standaard Scenario’s. De eerste C6 drone komt er aan. Daarmee kun je als operator onder STS 2 (beperkt) BVLOS vliegen. Let op: in Nederland gelden aanvullende restricties voor BVLOS vluchten.
Ook in de Specific category moet een UA een Elektronisch ID moeten uitzenden. Wil je deze zelf toevoegen aan een bestaande drone, dan moet het ID apparaatje zelf een CE markering hebben (via Module A: zelfdeclaratie van de leverancier).
Standaard Scenario’s
Per 1/1/’24 zijn ook de Standaard Scenario’s STS-01 en STS-02 in Nederland te declareren. Uitleg over de scenario’s kun je bij Dronewatch vinden. Wil je onder zo’n scenario vliegen, dan kun je – het scenario declareren met alle bijbehorende bewijsmaterialen zoals het Operation Handboek. ILT zal deze niet vooraf controleren, maar doet dat tijdens een audit.
Wat moet ik doen als Operator?
Vlieg je in de Open category of ook al in de Specific category? In beide gevallen moet de drone een Remote ID gaan uitzenden. In veel drones biedt de leverancier die mogelijkheid al.
Wil je vliegen in de Specific category? Kijk dan of een STS uitkomst kan bieden. Mocht je daar een vraag over hebben, neem dan deel aan een van onze workshops ‘vliegen in de specific category’.
Voor Operators die al vliegen in de Specific category is het checken van het uitzenden van het ID van belang. Hierover en meer zullen wij spreken tijdens de workshops speciaal voor OA operators.
Vragen/opmerkingen op dit blog? Nog niet alles is duidelijk, dus laat het ons weten. Stuur je vraag naar admin@dimensiesvangroei.nl
State Operations Opt-in per 1 juni 2022
‘Overheidsgerelateerde’ vliegorganisaties zoals Omgevingdienst, Waterschap, Rijkswaterstaat, ILT, NVWA, Provincie en Gemeente zijn een ‘State Operator’. Wat kunnen zij doen om legaal met een drone te vliegen?
Project-bomen voor Droneconsultancy
In Coronatijd hebben we toch ook allemaal weer ontdekt hoe belangrijk de natuur is. Niet alleen die van ver-weg, maar juist ook de natuur om de hoek is zo belangrijk. Bij Droneconsultancy hebben we besloten om niet alleen te genieten van het bos, maar er ook aan bij te gaan dragen, want het is hoog tijd dat we werkelijk iets terugdoen voor de aarde.
EU droneregelgeving in de Specific categorie
Mogelijkheden in de Specific categorie (update maart 2022)De nieuwe EU regelgeving voor onbemande luchtvaart zijn risicogebaseerd. De regels worden op EU niveau vastgesteld, terwijl de uitvoering op nationaal niveau wordt georganiseerd. Er is geen onderscheid...
Nachtvliegen met drones (buiten UDP)
Regelmatig nachtvliegen voor drone-operators nu ook mogelijkDe Nationale wetgeving verbiedt nachtvliegen met drones in Nederland. Sinds 2021 was nachtvliegen al beperkt mogelijk met een ROC vergunning en daar was een eenmalige ontheffingsaanvraag voor vereist....
Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd!
Eerste PDRA's met exploitatievergunning goedgekeurd in Nederland!De EU-regelgeving biedt nieuwe mogelijkheden en is zodanig anders dan de vorige Nederlandse wetgeving dat we er allemaal aan moeten wennen. In principe is alles mogelijk zolang je de risico’s maar kunt...
Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS
Hoe voer je een risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS uit?In dit artikel lees je op hoofdlijnen hoe een Europese risicoanalyse uitgevoerd moet worden. Om het artikel niet te groot te maken lees je in dit artikel stap 1 tot en met 6.Wanneer voer je een...