Regelmatig krijgt Droneconsultancy vragen van potentiele klanten waarom een Drone vergunning zo duur is om aan te vragen. In deze blog willen we wat meer inzicht geven in hoe de kosten van een dronevergunning zijn opgebouwd en wat onze rol hierin is.
Leges ILT
Een belangrijke kostenpost zijn de leges van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dit is de instantie in Nederland die drone vergunning afgeeft en rekent hiervoor kosten. Deze kosten zijn wettelijke vastgelegd in de wet Regeling tarieven transportsectoren.
In deze wettekst valt te lezen dat de ILT € 352,- rekent voor het bevestigen van ontvangst en compleetheid van een exploitatieverklaring. Daarnaast rekent de ILT een bedrag voor het afgeven van een vergunning. Het bedrag is afhankelijk van het type vergunning (SORA of PDRA) en het risiconiveau, wat dit precies betekend daar komen we zo op terug.
Hoe ingewikkelder de vergunning, hoe hoger het bedrag. Een relatief eenvoudige vergunning van een PDRA met een risiconiveau van SAIL II kost € 1405,- aan leges terwijl dit voor een complexere SORA vergunning met SAIL III kan oplopen tot € 4214,- euro. (prijspeil 2024)
Daar naast rekent de ILT ook kosten voor andere handelingen zoals het wijzigingen van een vergunning, zo kost een wijziging voor een SORA SAIL I of II vergunning € 702,-. Je kunt dus flink besparen op leges door direct een complete vergunningsaanvraag in te dienen.
Verschil PDRA en SORA
Een PDRA aanvragen is dus goedkoper dan een SORA, maar wat betekend dit nu precies? PDRA staat voor PreDefined Risk Assessment en SORA staat voor Specific Operation Risk Assessment. Het belangrijkste verschil is dat een PDRA een standaardscenario is en SORA een op maat gemaakt scenario.
Bij een PDRA heeft de overheid dus al gekeken naar de regels waarbinnen je mag vliegen. Dit betekend dat je niet zelf de regels en priviliges hoeft op te stellen waarbinnen je wilt werken. Het voordeel hiervan is dat dit makkelijk is op te stellen door jou als aanvrager en makkelijker is te beoordelen door de ILT. Het nadeel is dat er minder maatwerk mogelijk is, zo kun je niet zomaar afwijken van de beperkingen in de PRDA door bijvoorbeeld in een gebied te vliegen waar dit niet zomaar mag volgens de regels van de PDRA.
Een SORA geef je meer flexibiliteit en mogelijkheden om privileges aan te vragen waarbinnen jij wilt vliegen, bijvoorbeeld een stedelijk gebied of EVLOS/BVLOS. Maar het opstellen van een SORA is maatwerk en er worden door de ILT ook meer eisen gesteld aan de bewijslast, je moet als aanvrager immers aantonen dat je ook in de privileges die je aanvraagt veilig kunt vliegen en voldoet aan wettelijke verplichtingen.
Een SORA is dus niet enkel duurder om aan te vragen bij de ILT maar ook tijdrovender en lastiger om op te stellen. Hiervoor is vaak specialistische expertise nodig.
Advieskosten
Hier komen ook de kosten van Droneconsultancy kijken. Je zou namelijk misschien denken dat omdat een PDRA een standaarddocument is dat je dit makkelijk zelf kunt doen of dat een ervaren consultancy bedrijf dit goedkoop kan regelen.
Helaas is dit niet het geval, een drone vergunning aanvragen is namelijk meer dan enkel een PDRA of een SORA opstellen. Zo vereist de ILT allerlei extra documenten en wisselen de eisen en verwachtingen van de ILT bijna wekelijks. Hieronder zullen we nader toelichten waarom de hulp van een specialistisch adviesbureau zoals droneconsultancy bijna een vereiste is om een dronevergunning aan te vragen.
Veranderende wetgeving
De drone regelgeving en wetgeving is zeker op Europees niveau nog volop in ontwikkeling en lidstaten zijn nog volop bezig met regelgeving implementeren. Zeker in een dichtbevolkt land als Nederland is er een spanningsveld tussen de economische en praktische mogelijkheden die onbemande luchtvaartuigen kunnen bieden en anderzijds nadelige aspecten zoals overlast en veiligheid.
Daarom veranderen wetten en regels regelmatig en is het erg lastig om een standaard documentatie te maken, voorwaarden veranderen soms wekelijks en een vergunningsaanvraag van drie maanden geleden kan nu alweer verouderd zijn. Daarbij geldt ook dat Nederland doordat het een dichtbevolkt land is soms afwijkt van Europese richtlijnen waardoor er specifieke aanpassingen nodig zijn aan drone vergunningen die in Nederland worden ingediend. Het voortdurend op de hoogte blijven van deze wijzigingen is een specialistisch en arbeidsintensief proces voor Droneconsultancy.
Eisen van de ILT
In het verlengde van veranderende regelgeving veranderen ook de eisen van de ILT. Deze eisen beperkingen zich niet enkel tot nieuwe Europese wetgeving maar ook door inzichten van de ILT. De ILT kan specifieke eisen of voorwaarden stellen aan vergunningsaanvragen specifiek voor Nederland.
Daarnaast is een vergunningsaanvraag breder dan enkel een risico analyse van de drone gerelateerde bedrijfsactiviteiten in de vorm van een PDRA of een SORA. Een exploitatievergunning moet ook een handboek hebben met werkprocedures, een document met testen van noodprocedures, een verklaring van overeenstemming, een ERP (Emergency Response Plan) oefening en bijvoorbeeld een aparte verklaring voor vliegen in de nachtelijke uren (buiten de UPD (Uniform Daylight Period). Om de juiste document op de juiste manier in te dienen is specifieke expertise nodig, zeker gezien de ILT als overheidsinstantie soms onduidelijk is over de reden van bepaalde voorwaarden.
Een boekwerk
We benoemden het hierboven al maar een exploitatievergunning aanvragen bij de ILT is een heel boekwerk. Naast een risico analyse en allerlei bijlagen is voor zowel een PDRA als een SORA een uitgebreid handboek nodig van honderden pagina’s waarin uitgebreid wordt geschreven over de organisatiestructuur, de vluchtvoorbereiding, de vluchtuitvoering en indien nodig noodprocedures voor noodsituaties. Ook wordt uitgebreid omschreven over trainingen voor personeel.
Dit handboek is niet enkel verplichte kosten maar een goede opgesteld handboek is de basis voor de drone activiteiten van de organisatie. Het bied piloten een handvat hoe ze veilig en verantwoord kunnen werken met de juiste kennis en het gebied de organisatie richtlijnen voor duurzaam faciliteren van drone activiteiten. Door zo’n handboek te laten opstellen door een professionele partij investeert je in een solide basis voor je organisatie die later tijd en geld kan besparen.
Maatwerk
Als je tot zover de blog hebt gelezen is het inmiddels wel duidelijk, een exploitatievergunning voor drones aanvragen is maatwerk. Op basis van de eisen van de ILT en de organisatiestructuur van jouw organisatie wordt door Droneconsultancy een aanvraag op maat gemaakt zodat jij snel en met een gezonde kennisbasis kan gaan vliegen.
Een extra voordeel is daarbij dat Droneconsultancy als specialist voortdurend is met regelgeving en ook jouw handboek en vergunning tegen redelijk kosten kan blijven aanpassen aan de nieuwste regelgeving. Zo loop je niet tegen obstakels aan als je jouw drone vergunning wilt wijzigingen of verlengen en zorg je ervoor dat ook veiligheidsmaatregelen actueel blijven.
Besparen met professioneel werken
Een drone vergunning is een dure zaak, de leges van de ILT zijn verplichte kosten en ook het advies van Droneconsultancy is niet goedkoop. Dit komt door het specialistische maatwerk, dat is arbeidsintensief en hiervoor is specifieke kennis en opleiding nodig.
Toch kun je met het inschakelen van een professionele partij zoals Droneconsultancy geld besparen. Ja de aanvraag kost wat extra geld dan als je het zelf doet maar je bespaart veel tijd op het uitzoeken van allerlei technische details. Daarnaast kan een goede basis geld besparen. Een goed opgestelde vergunning voorkomt wijzigingskosten bij de ILT, een goed opgesteld handboek bespaart jouw medewerkers tijd in het veld.
Samengevat
Hopelijk heb je met deze blog een wat beter beeld gekregen waarom het best wat kost om een drone vergunning aan te vragen. Wil je graag een vergunning aanvragen met hulp van Droneconsultancy neem dan gerust contact op om te kijken naar de mogelijkheden en een vrijblijvende offerte op maat te ontvangen.
Wil je toch proberen te besparen op kosten door de vergunning zelf aan te vragen? Droneconsultancy organiseert diverse laagdrempelige workshops om meer informatie te geven over drone vergunningen, lees ook eens onze andere blogs om meer inzicht te krijgen in de wet- en regelgeving rondom drone vliegen in de specific categorie.
EU droneregelgeving in de Specific categorie
Mogelijkheden in de Specific categorie (update maart 2022)De nieuwe EU regelgeving voor onbemande luchtvaart zijn risicogebaseerd. De regels worden op EU niveau vastgesteld, terwijl de uitvoering op nationaal niveau wordt georganiseerd. Er is geen onderscheid...
Binnenring CTR toegankelijk voor drones
Hoera! Eindelijk kunnen drone-operators die met een vergunning vliegen in de Specific category de gehele CTR gebruiken voor de opdrachten die ze uitvoeren.
Nachtvliegen met drones (buiten UDP)
Regelmatig nachtvliegen voor drone-operators nu ook mogelijkDe Nationale wetgeving verbiedt nachtvliegen met drones in Nederland. Sinds 2021 was nachtvliegen al beperkt mogelijk met een ROC vergunning en daar was een eenmalige ontheffingsaanvraag voor vereist....
Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd!
Eerste PDRA's met exploitatievergunning goedgekeurd in Nederland!De EU-regelgeving biedt nieuwe mogelijkheden en is zodanig anders dan de vorige Nederlandse wetgeving dat we er allemaal aan moeten wennen. In principe is alles mogelijk zolang je de risico’s maar kunt...
Risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS
Hoe voer je een risicoanalyse (SORA) voor een PDRA en/of STS uit?In dit artikel lees je op hoofdlijnen hoe een Europese risicoanalyse uitgevoerd moet worden. Om het artikel niet te groot te maken lees je in dit artikel stap 1 tot en met 6.Wanneer voer je een...
VNG Realisatie presenteert whitepaper ‘Drones binnen de gemeente’
Provincie, gemeente en regio's huren regelmatig dronevliegers in of willen zelf aan de slag. Wat mag nu wel en wat niet? VNG liet een whitepaper schrijven door Wiebe de Jager van DronewatchCommunicatieafdelingen en vastgoedbeheerders van gemeenten, provincies en...