Drone operator in de Specific category? Vergunning met SORA, PDRA of LUC?
Adviestrajecten, (organisatie) en leiderschap coaching, duurzaam ondernemerschap, workshops, exploitatievergunning
Specific
Professioneel met drones vliegen met een vergunning
Als professionele drone-operator ben je van alle markten thuis. Je hebt de kennis van de branche waar je de diensten wilt aanbieden. Je bent een ondernemer of een specialist in een bedrijf met voorliefde voor het vliegen met drones. Je weet al veel van de Nederlandse regelgeving en bent soms al jaren bezig als fotograaf, als landmeter, als piloot, als filmer, als journalist, interne projectleider, adviseur of supervisor. Je ziet vele toepassingsmogelijkheden met je drone voor jouw klanten. Je gebruikt ze nu al vaak hobbymatig in de Open categorie. Je wilt het liefste bij de top van de Nederlandse droneprofessionals horen. Je wilt kwaliteit leveren, je wilt compliant zijn en blijven ten aanzien van regelgeving en gaat voor een exploitatievergunning waarmee je kunt vliegen in de Specific categorie of met een LUC (Light UAS Operator Certificate)
Foto: Dronescenario
Foto: Dutch Drone Survey OA 042
Een professionele drone operator is gekwalificeerd
Steeds vaker geven serieuze opdrachtgevers de voorkeur aan iemand die professionele kwalificaties bezit.
Het vliegen met een drone is ‘hot’. Niet het dronevliegen zelf, maar de informatie die het oplevert is interessant voor (interne) opdrachtgevers. Veel kun je doen in de Open categorie, maar werkelijk onderscheidend zijn de drone-operators die binnen de CTR’s en op andere bijzondere plaatsen kunnen vliegen. Daarvoor heb je een exploitatievergunning nodig voor de Specific categorie.
Met een SORA of een PDRA en een Operationeel Handboek van jouw vliegorganisatie zorg je voor de juiste documentatie voor de vergunning. Veel drone operators lukt het niet om dat zelf te doen. Anderen willen het beheer uitbesteden en altijd up to date zijn. Neem contact op om je compliant te zijn en te blijven!
Jij kiest
Eerst is er een vrijblijvend intakegesprek of je doet mee aan een (online) workshop. Vervolgens kies je een van de volgende pakketten:
1. Selfservice: je krijgt de formats van het basishandboek, een ConOps en een PDRA met eendaagse training en gaat daarna zelf aan de slag. Vanaf €1795,00,-. Kijk in de agenda voor de eerstvolgende training.
2. Economy: samen schrijven we de ConOps, stellen we het Operationeel Handboek samen, declareren we een PDRA of basis SORA, geven een training en wij begeleiden je tijdens traject tot aan de goedkeuring van de ILT. Je houdt zelf de regie en weet daarna ook wat het is om een vliegbedrijf te zijn.
3. Business: de startende ondernemer krijgt een handboek op maat én een sparringpartner omdat het niet alleen draait om het vliegen, maar vooral ook om de vraag wat de toegevoegde waarde is van je business voor je klanten. Uiteraard begeleiden je tot aan de goedkeuring en bij de implementatie van de nieuwe werkwijze. Dit pakket is geschikt als je naast de ConOps en OM ook een SORA nodig hebt.
4. Business-plus: bedrijven en organisaties kiezen steeds vaker voor een LUC of een uitgebreide Specific vergunning om zelf te ontdekken wat drones kunnen betekenen. Jullie krijgen een handboek op maat én begeleiding bij het inbedden van de processen en procedures en bij het inregelen van de vliegorganisatie. Dat doen wij in nauwe samenspraak met de piloten en stakeholders.
5. State Operators: overheidsinstellingen zijn en blijven State Operators. Voor hen zijn er andere mogelijkheden dan voor commerciële operators. Graag adviseren wij over de mogelijkheden.
Hoe eenvoudiger de SORA, hoe sneller en gemakkelijker krijg je de vereiste goedkeuring van de ILT. Sommige operators gaan echter voor het maximaal haalbare. Natuurlijk adviseren wij jou wat het beste past bij jouw business en wensen. Om het jezelf en ons gemakkelijk te maken, vul je hieronder het formulier in om direct een indicatie te krijgen.
Foto: Marcel Willems Fotografie ROC 68
Operationeel handboek UA, SORA of PDRA voor een exploitatievergunning
Een operationeel handboek is naast de SORA of PDRA een van de vereisten om professioneel aan het werk te gaan met drones. Dit handboek is hét naslagwerk tijdens de missies, zowel voor jou als voor je team. Om professioneel te mogen vliegen met een drone (UA) in de Specific category heb je een exploitatievergunning nodig. Om deze Operational Authorization (OA) te krijgen van de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) is een goedgekeurd operationeel handboek (operational manual) vereist met een Concept of Operations, een SORA of een PDRA. Lees hierover meer op de website van ILT.
Waarom een vergunning?
In de open categorie zijn er nog altijd veel restricties: in de regeling Zonering lees je de ‘verboden’ gebieden die er zijn voor de open categorie. Van de CTR’s is dat bekend, maar ook zeehavens en veel industriegebieden zijn no-go areas. Ze staan ook op de website van LVNL. Wist je trouwens dat in de Regeling Onbemande Luchtvaart (ROL) ook nog aanvullende beperkingen staan voor Nederland? Nachtvliegen is verboden en ook moet er in de Open categorie afstand gehouden tot wegen en spoorwegen.
Heb je eenmaal een exploitatievergunning, dan is vliegen zowel in de Open categorie als in de Specific categorie mogelijk. Het verkrijgen van de vergunning (OA = Operational Authorisation) is voor veel ondernemers en bedrijven een groot obstakel. Dat heeft vooral te maken met het schrijven van het operationeel handboek, Concept of Operations en SORA. Daarbij veranderen de regels regelmatig. Overweeg je een vergunning? Ik adviseer je om een workshop te volgen of een persoonlijk consult aan te vragen.
Vergunning
EU-regels
SORA, PDRA
Trainen
OA
Daarom een vergunning…
Met een exploitatievergunning voor de Specific categorie of met een LUC vlieg je professioneel. Je weet precies wat wel en niet kan. En je bent een van de slechts 225 bedrijven in Nederland die zo’n specifieke goedkeuring – Operational Authorisation (OA) – heeft in Nederland. In de Specific category mag je meer dan in de Open category. In de Specific category vlieg je wél in de voor de Open category verboden zones op de Godrone kaart, zoals binnen de CTR’s en eigenlijk overal waar jij dat nodig hebt voor je drone-operaties. Kortom je maakt een enorme stap voorwaarts als het gaat om met een drone professioneel te vliegen.
Wat vinden mensen van Droneconsultancy?
Dankzij een nauwe samenwerking en de kwaliteiten van Mark lukte het om in korte tijd veel gedaan te krijgen
Aeroscan combineert metrische fotografie, 3D point cloud en warmte gegevens door de inzet van luchtwaardige platformen en hoogwaardige sensoren.
Het moge duidelijk zijn zonder jouw hulp was het mij nooit gelukt om mijn ROC handboek tot een goed einde te brengen.
Het was een hele klus maar het resultaat mag er zijn, bedankt voor jouw inzet en openheid.
Zijn kennis in wetgeving en regelgeving omtrent professioneel vliegen in Nederland, zijn goede verstandshouding met het IL en T en precies wetende welke informatie er wel en niet in moeten staan, resulteerde in een geordend en professioneel handboek, welke in een keer werd goedgekeurd.
En niet al te onbelangrijk is dat het een fijn persoon is om mee samen te werken. Mark bedankt!
“Snel, nauwkeurig en altijd bereikbaar voor vragen. Dat is hoe wij bij Kiwi de samenwerking met Mark en Junko ervaren en dat is ook precies zoals wij het willen. Lekker efficient, korte lijntjes en duidelijke taal.”
Digitale workshops en consultancy
ONLINE workshop – dronevliegen in de Specific categorie
Veel dronevliegers in de Open category overwegen om te gaan vliegen in de Specific categorie. Wat moet je daarvoor doen? Al je vragen beantwoorden wij tijdens de workshop van 2 uur. Dit product is gekoppeld aan de introductieworkshops uit de agenda van Droneconsultancy. Kijk daar voor de eerstvolgende workshop.
Over Droneconsultancy
Mark Hullegie is organisatiecoach en adviseur voor professionele dronevliegers, ondernemers en organisaties. Met ruim twintig jaar ervaring in de luchtvaart, startte hij in 2017 Droneconsultancy waarbij hij vele ondernemers en (semi)overheidsbedrijven bij het opstellen van het Operationeel Manual voor het behalen van het ROC begeleidde. Zij gingen je voor: OA houders 001, 002, 006, 024, 026, 030, 041, 042, 044, 055, 056, 058, 059, 082, 095, 108, 124, 125, 139, 145, 146, 152, 153, 154, 157, 160, 163, 164, 165, 172, 173, 205, 209, 215, 222.
OA-001 en 002 kregen eind 2021 de eerste EU vergunning via ons op basis van een PDRA. Daarna zijn vele ROC houders via ons omgezet én vele nieuwe toetreders bijgekomen via een SORA of PDRA. Naast deze begeleiding, verzorgen wij trainingen voor de operator organisaties én geven wij advies aan diverse overheden.
Sinds 2020 versterkt Junko Hirata het team. Loc volgde snel daarop om de database en platform voor operators Dronestart te ontwikkelen en uit te breiden. Droneconsultancy is een bijzonder adviesbureau met als uitgangspunt dat altijd maar meer, meer, meer geen duurzaam uitgangspunt voor onze aarde en onze toekomstige generaties. Wij gaan daarom voor een minimale ‘voetafdruk’, met respect voor mens en dier.
Als onafhankelijk duurzaam adviesbureau begeleiden wij ondernemers, bedrijven en overheidsorganisaties met het verkrijgen van de Specific/ LUC vergunning en bij het daarvoor inrichten van proces en organisatie. Daarnaast verzorgen wij workshops op het gebied van EU-regelgeving, SORA, de Specific categorie en LUC. Ook verbinden we graag marktpartijen aan opdrachtgevers en creëren we samenwerkingsverbanden.
Droneconsultancy geeft persoonlijk, vakkundig en bevlogen advies zodat jij kan doen waar je het beste in bent: professioneel drone-operaties uitvoeren. Dat doen we vanuit het perspectief van drie dimensies van groei.
Droneconsultancy is een handelsnaam van Dimensies van Groei
Mark Hullegie , Loc Nguyen en Junko Hirata
Nieuws?
Heb ik een PDRA, SORA of LUC nodig als ik wil vliegen in de Specific category?
Veel operators die overwegen om met hun drone in de Specific category te gaan vliegen vragen zich af wanneer ze nu wat nodig hebben. Alles hangt af van de type operaties die gevlogen moeten gaan worden. De Specific category biedt alle mogelijkheden, maar wil je iets heel specifieks zoals het vliegen boven bebouwing binnen zonering zonder controlled ground area, dan is een SORA noodzakelijk. Lees hier meer over de SORA.
Stel je wilt vooral inspecties uitvoeren met een drone tot maximaal 25kg en je kunt eigenlijk altijd een gecontroleerd grondgebied creëren waarin geen mensen kunnen komen die niet bekend zijn met de risico’s, dan is PDRA-S01 waarschijnlijk heel bruikbaar. Met PDRA-S01 kun je namelijk verder in elke zone, inclusief CTR’s terecht. Wat de beperkingen van PDRA-S01 zijn lees je hier.
Heb je al veel ervaring met SORA’s en maak je regelmatig nieuwe? Is je organisatie volwassen qua regelgeving en compliance? Dan is een LUC misschien iets voor jou/jullie. Daarmee kun je zelf SORA’s declareren binnen de verkregen privileges. Reken wel op een lange doorlooptijd (> 12 maanden) en meerdere audits van ILT.
Wil je hulp bij je keuze? Regelmatig geven wij workshops. Kijk in de agenda.
Ik wil graag legaal professioneel vliegen met drones en wil daarom een EU exploitatievergunning. Schrijven van het handboek lukt me niet. Wil jij me daarbij helpen?
Veel operators komen met deze vraag. Marcel maakt zijn hele leven al professionele foto- en filmopnames en nu ook met behulp van drone. Hij wilde zijn dronediensten legaal aanbieden en zijn opdrachtgevers eisen dat ook steeds vaker. Gemeenten, bouwbedrijven en semi (overheden). Natuurlijk was het voor Marcel een forse investering, maar hij kan nu gerust zijn werk doen.
Voor Marcel was het handboek schrijven het probleem. Ondernemen, trainingen volgen, regelen en organiseren dat was zijn punt niet.
Samen werkten we ons door de lastigste punten heen en na een laatste redactionele slag van een periode van hard werken dienden we het ruim 100 pagina’s tellende handboek en de aanvraag voor de vergunning in. We spraken elkaar veelvuldig, vooral telefonisch. Na een lange periode van wachten kregen we de verlossende reactie. Marcel is een trotse vergunning houder.
Wij willen vliegen in de Specific categorie met zoveel mogelijk vergunningen. Hoeveel tijd kost dit ons als we het zelf doen?
Dat is lastig te zeggen. Eric koos voor de SPECIFIC CATEGORY OPERATIONS WORKSHOP van 1 dag en ging zelf aan de slag met het basishandboek, de ConOps en een PDRA van Droneconsultancy. Dat garandeert de kwaliteit. Kijk in de agenda voor de volgende workshop.
Zelf schrijven is veel werk en vraagt enige achtergrond kennis en veel spitwerk in de Easy Acces Rules die door EASA gepubliceerd zijn. Ervaring leert dat een SORA maken door een ervaren consultant 40 uur werk is én dat je dan het handboek nog moet maken. Gemiddeld is een operator tussen de 160 en 300 uur kwijt aan het handboek.
Ik wil een bedrijf starten en professioneel met drones vliegen. Ik ga voor kwaliteit en wil graag een exploitatievergunning voor de Specific categorie.
Er komt veel kijken bij het behalen van deze vergunning. Het hele traject duurt tussen de 5 en 9 maanden. De eerste 8 weken zijn we met je handboek bezig, terwijl je ook werkt aan aanvullende trainingen, de inrichting van je organisatie, de ontwikkeling van de vliegprocedures en de keuring van je drone. De rest van de periode wachten we vooral op de ILT. Momenteel is de wachttijd meer dan 16 weken. In vrijwel alle gevallen is een aanvullende reactie vereist op het antwoord van de ILT. Daarna ben je eigenaar van deze vergunning en vlieg je als een van de 170 professionals rond.
Wij zouden graag in de civiele CTR-gebieden willen vliegen en zo veel mogelijk aanvullende ontheffingen hebben.
Voor welke ontheffingen jij gaat, dat bepaal jezelf. Toch raden wij aan deze te beperken en te kiezen voor ontheffingen waarbij je aannemelijk kunt maken deze nodig te hebben. Om twee redenen:
1. Hoe ingewikkelder de aanvraag, hoe meer tijd de ILT nodig heeft. ILT rekent minder leges voor een PDRA en tweemaal zoveel voor een SORA. Het kost dus meer geld bij ILT, maar ook bij Droneconsultancy: een SORA schrijven kost ons 15-20 uur.
2. Ervaring opdoen om de procedures te beschrijven die je echt vliegt: als je weinig verstand hebt van de vliegoperaties die je wel wilt vliegen, dan zal je inefficiënte werkwijzen beschrijven die je niet in praktijk vliegt. Bij controle door politie of de overheid kun je daar boetes voor krijgen of bij ongelukken kan de verzekering weigeren uit te betalen.
Wij kunnen je helpen met de specifieke operaties die je wilt vliegen, mail ons voor meer informatie.
Wat doen jullie als adviesbureau aan duurzaamheid?
Droneconsultancy is een bijzonder adviesbureau met als uitgangspunt dat altijd maar meer, meer, meer geen duurzaam uitgangspunt voor onze aarde en onze toekomstige generaties. Wij gaan daarom voor een minimale ‘voetafdruk’, met respect voor mens, medemenselijkheid en dier en daarom:
- zijn de trein en fiets onze transportmiddelen
- doen we veel online.
- gebruiken we een deelauto en rijden we zo weinig mogelijk om CO2 te besparen.
- gebruiken we groene energie, doen aan afvalscheiding, eten weinig vlees en werken we constant aan bewustwording.
- kopen we refurbished en 2e hands
- stimuleren we de lokale economie
- banken we groen
- kopen we voor elke €250,- van jouw projectgeld een boom via www.treesforall.nl.
Mail ons
Postadres
Bedrijf
KvK 64193446
IBAN NL61 TRIO 0338 9162 61