De binnenring van de CTR’s nu ook beschikbaar voor drone-operaties

Hoera! Eindelijk kunnen drone-operators die met een vergunning vliegen in de Specific category de gehele CTR gebruiken voor de opdrachten die ze uitvoeren. Er was veel om te doen en de opstart in december ’21 was lastig, maar nu zie je dagelijks dronevluchten in de CTR’s via Godrone tot in de ‘oude binnenring’.

Buitenring CTR bestaat voor drones niet meer

De Europese regelgeving maakt geen onderscheid tussen binnen- en buitenring zoals wij die in Nederland wel jarenlang gekend hebben. In die zin was Nederland echt een ‘special’. Voor ROC houders was het al jaren een grote wens om wel opdrachten aan te kunnen nemen in Hoofddorp en voorbij de dam in Amsterdam. Omdat er tot nu toe vooral goede ervaringen waren met de drone-operaties van ROC houders in de buitenring, is dat nu mogelijk gemaakt voor de rest van de CTR. Veel vragen die wij krijgen gaan over het vliegen in de CTR. Vragen zoals:

Drone zonder PH-nummer? Wat te doen met het call-sign?

LVNL meldde onlangs:

Bij het afschaffen van de PH-registratie voor drones is ook de vliegplanverplichting komen te vervallen. Voor ATC is het huidige drone registratienummer (RDW nummer) niet werkbaar. Daarom is de volgende, tijdelijke oplossing bedacht als R/T call sign voor drones wanneer er met een verkeerstoren radiocontact moet worden gemaakt: UNMANNED -bedrijfsnaam-. Bijvoorbeeld: UNMANNED DDS (Delta Delta Sierra).

LVNL kan helaas geen velden in een ingediend missieplan wijzigen, daarom bij deze het verzoek het nieuwe call sign voortaan te vermelden in het veld waar eerst de PH-registratie werd vermeld. We hopen dat er spoedig een definitieve oplossing wordt aangedragen’. Aldus de LVNL en met dank aan Dutch Drone Survey voor deze informatie.

Kijk op de website van LVNL voor de laatste informatie. Dronewatch schreef er ook een helder artikel over.

Is nog altijd R/T nodig?

We zouden misschien toch een app krijgen? Moet ik nog altijd R/T (Radio/Telefonie) als opleiding hebben gedaan? Ik kan R/T toch niet bijtekenen op mijn RPA-L, want die is toch niet meer geldig? Dat klopt en ja, er is nog altijd R/T nodig, zoals dat ook in de procedure in het handboek staat beschreven. Echter, je kunt dat niet meer bijschrijven op je RPA-L. Je hebt dus nog wel de juiste apparatuur nodig voor het tweezijdig radiocontact met LNVL. Om het jargon te kennen en daarin te oefenen is een opleiding dus wel noodzakelijk!

Mag ik met mijn drone ook hoger vliegen dan 45 meter?

Ja, zelfs de 45 meter grens is losgelaten en daarmee is de maximale vlieghoogte nu 120 meter. Uiteraard mag de LVNL altijd begrenzen of weigeren, maar in overleg is veel mogelijk.

Mag ik met een vergunning op basis van een PDRA vliegen in de CTR?

Voor veel operators die de Specific category is dit een vraag. ILT meldde daarop:

Het verschil tussen de buiten- en binnenring vis olgens EASA niet meer relevant . Dat betekent dat luchtwerk in Civiele CTR`s geheel mogelijk is onder PDRA-S01. Uiteraard geldt dit wel enkel wanneer er een adequate procedure is beschreven in het handboek naar oordeel van de ILT inspecteur.

Meer lezen over het vliegen als operator op basis van een PDRA? Lees dit blog.

Vragen? Neem contact met ons op voor een consult of kijk in de agenda voor de juiste training bijvoorbeeld over de Specific category of SORA. Kijk in de agenda. Ook helpen wij ROC operators bij omzetting en bieden wij het up to date houden van handboeken aan.

Bron foto bovenaan: www.map.godrone.nl

Opfriscursus EU regelgeving in Hilversum

Opfriscursus EU regelgeving in Hilversum

DE WORKSHOP Na deze korte workshop mét certficaat staat de regelgeving weer scherp op je netvlies. Deze workshop is zowel bedoeld voor operators die nog niet allemaal zijn omgezet naar de EU, maar ook voor hen die graag een update krijgen en vragen willen stellen. Het...

Nieuwjaarsevent workshop voor OA vergunninghouders 20 januari 2023

Nieuwjaarsevent workshop voor OA vergunninghouders 20 januari 2023

Hoe declareer je nieuwe drones? Wat is er weer anders in 2023? Regelmatig veranderen procedures bij de ILT en bij EASA. Op 20 januari in 2023 verzorgen wij een live workshop - nieuwjaarsevent voor Specific professionals en OA houders - waarbij we ingaan op de vele...

Cross-border operations voor OA houders

Cross-border operations voor OA houders

Wil je over de grens vliegen? Hoe werkt de cross-border procedure Ondanks dat het de bedoeling was om te harmoniseren en gemakkelijker over de grenzen te werken in Europa, blijkt dat nog altijd lastig. In Duitsland heb je te maken met de deelstaten. In andere landen...

Online introductiecursus Specific 17 april 2023

Online introductiecursus Specific 17 april 2023

Overweeg je te vliegen in de Specific Category? Het is ingewikkeld als je nu wilt gaan vliegen in de Specific category: er is duizelingwekkend veel informatie, maar hoe bepaal ik nu wat voor mijn 'Concept of Operations' het handigste is: een SORA of een PDRA? Of kan...

Online workshop introductie Specific Category op 16 december 2022

Online workshop introductie Specific Category op 16 december 2022

Overweeg je te vliegen in de Specific Category? Het is ingewikkeld als je nu wilt gaan vliegen in de Specific category: er is duizelingwekkend veel informatie, maar hoe bepaal ik nu wat voor mijn 'Concept of Operations' het handigste is: een SORA of een PDRA? Of kan...

Opfriscursus EU droneregelgeving Specific category

Opfriscursus EU droneregelgeving Specific category

DE WORKSHOP Heb je behoefte om je kennis op te frissen? Heb je al een audit gehad of krijg je deze nog en heb je vragen? Of wil je andere OA drone operators ontmoeten en ervaringen delen? Dan doe je vast mee met deze opfris/veegcursus EU regelgeving. Je krijgt van ons...