Steeds meer operators willen graag in het buitenland vliegen in de Specific category. Hoe werkt dat?
Drone vliegen in het buitenland met de cross-border procedure
Als je in het buitenland wilt gaan vliegen met je drone dan kan dat het meest eenvoudig in de Open category. In Belgie kun je dan meer doen dan wij hier in Nederland, zoals nactvliegen. Een leuk artikel over de verschillen tussen Belgie en Nederland vonden wij hier.
Om in het buitenland te kunnen vliegen in de Specific category is een zogenaamde cross-border aanvraag noodzakelijk. In principe vraag je dit aan voor een specifieke serie operaties. Deze kun je, na akkoord van de betreffende overheid, ook in de Specific category vliegen in de andere EU lidstaat. Het formulier voor de cross-border aanvraag kun je op onze website downloaden. Let op: veel landen hebben eigen cross-border formulieren ontwikkeld.
Cross-border procedure
Wanneer je als UA operator wilt gaan vliegen in een andere lidstaat, dan moet je volgens artikel 13 van EU 2020/639:
- Een kopie van de operational authorisatie (OA) toesturen met
- De locaties waar de beoogde operaties zullen plaatsvinden, inclusief eventueel geupdate procedures waarbij met name naar de specifieke lokale risico’s moet worden gekeken.
Eventeel moet het operationeel handboek worden aangevuld voor de lokale omstandigheden en dat moet dan worden meegestuurd. De betreffende overheid zal dan, zonder onnodige vertraging, zo staat er in de wet te lezen deze aanvraag evalueren en goedkeuren. Indien akkoord, dan moet onze overheid hiervan bericht krijgen en jij als operator uiteraard. Na deze acceptatie je aan de slag.
Tot zover de theorie. De praktijk is weerbarstig. Waar staat uberhaupt het cross-border formulier? Waar moet ik die dan inleveren? Kijk alvast op deze EASA website.
EU droneregelgeving in de Specific categorie
Mogelijkheden in de Specific categorie (update maart 2022)De nieuwe EU regelgeving voor onbemande luchtvaart zijn risicogebaseerd. De regels worden op EU niveau vastgesteld, terwijl de uitvoering op nationaal niveau wordt georganiseerd. Er is geen onderscheid...
Binnenring CTR toegankelijk voor drones
Hoera! Eindelijk kunnen drone-operators die met een vergunning vliegen in de Specific category de gehele CTR gebruiken voor de opdrachten die ze uitvoeren.
Oost West thuis best: Droneconsultancy kantoor thuis
Kantoor aan huis In 2021 zijn wij van de Gijsbrecht van Amstelstraat naar huis gegaan. Geheel tegendraads, in het voorjaar middenin de Coronacrisis, kozen wij juist voor een kantoor aan huis terwijl veel mensen snakten om weer van huis weg te gaan. Het past bij onze...
Nachtvliegen met drones (buiten UDP)
Regelmatig nachtvliegen voor drone-operators nu ook mogelijkDe Nationale wetgeving verbiedt nachtvliegen met drones in Nederland. Sinds 2021 was nachtvliegen al beperkt mogelijk met een ROC vergunning en daar was een eenmalige ontheffingsaanvraag voor vereist....
Omzetting ROC vergunning en RPA-L naar Specific: update november 2021
Op de Amsterdam Drone Week deelden inspecteur ILT Maarten Bonnema en coordinator ILT Ronald Put de manier waarop ROC houders zullen worden omgezet.
Eerste PDRA’s met exploitatievergunning goedgekeurd!
Eerste PDRA's met exploitatievergunning goedgekeurd in Nederland!De EU-regelgeving biedt nieuwe mogelijkheden en is zodanig anders dan de vorige Nederlandse wetgeving dat we er allemaal aan moeten wennen. In principe is alles mogelijk zolang je de risico’s maar kunt...